Sökning: "dataspel"
Visar resultat 31 - 35 av 287 uppsatser innehållade ordet dataspel.
31. Investigating gameplay and gaming experience in an audio-only puzzle game using stressful versus calm ambience
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : This study investigates if gameplay in an audio-only puzzle game differs when the player is feeling stressed or calm. This was done by conducting a test where 14 participants played an audio-only, puzzle game with two levels. One level containing stressful ambience and the other level containing calm ambience. LÄS MER
32. Legible Ledges : Evaluating the Consistency of Visual Cues for Climbable Gameplay Elements
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesignSammanfattning : Climbing in video games is a game mechanic that, after the introduction of three-dimensional movement, became more and more common and extended the movement options of the player character. Climbing, as used in this thesis, is a very specific action that can only be performed by interacting with a climbable gameplay element in the game world. LÄS MER
33. Dataspelskaraktärer och pålitlighet : En studie om virtuella ansiktsdrag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Människor gör instinktivt personlighetsbedömningar utifrån andra människors ansikten. Pålitlighet bedöms främst utifrån ansiktsuttryck och ansiktens närhet till betraktarens sammanhangs genomsnittsansikte. LÄS MER
34. Användning av olika samplingsfrekvenser inom dataspelsmusik : Hur påverkas spelupplevelsen av olika samplingsfrekvenser i musiken, 44.1 kHz respektive 96 kHz?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I denna studie undersöktes skillnader mellan 44.1 kHz och 96 kHz som samplingsfrekvens inom musikproduktion. Samplingsfrekvensen 44.1 kHz är sedan slutet av sjuttiotalet industristandard, dock säljs många av dagens ljudkort med en kapacitet att spela in frekvenser upp till 96 kHz eller 192 kHz. LÄS MER
35. De skulle stå upp mot storföretagen : En marxistisk kritik av spelgrafiken i Cyberpunk 2077 med fokus på relationen mellan konsument och producent
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Uppsatsen undersöker spelgrafik i Cyberpunk 2077, mot bakgrund av händelserna kring spelets offentliggörande – som väckte stort raseri och missnöje från inte bara spelarna själva, utan även aktieägare och spelrecensenter. Utgångspunkten i analysen är etablerandet av en diskursiv läsning inom en kvalitativ visuell analys av ett urval bilder som visar hur människor i spelet manipuleras till att köpa produkter som är skadliga för dem. LÄS MER