Sökning: "datorn som skrivverktyg"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden datorn som skrivverktyg.

  1. 16. Att skriva sig till läsning med datorn som penna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefine Ekelund; Frida Fernqvist; [2013]
    Nyckelord :Arne Trageton; Att skriva sig till läsning med hjälp utav datorn; IKT;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är vi människor dagligen i kontakt med IT. De senaste åren har informationstekniken ständigt utvecklas vilket har gjort att vi har fått nya möjligheter att till exempel kommunicera och lära. LÄS MER

  2. 17. Vi har skrivit en hel roman : en kvalitativ studie om hur en pedagog använder Arne Tragetons metod Att skriva sig till läsning i verksamheten

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Madona Mulaj; Mirfeta Pljakic; [2013]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; IKT; IT; artefakt; sociokulturellt perspektiv; samspel; samtal;

    Sammanfattning : Teknologin har en central del i våra liv, som skall sannolikt vara lika självklar i framtidens skola därför finner vi intresset i ämnet. Studiens syfte är att undersöka hur en verksam pedagog använder Tragetonmetoden, Att skriva sig till läsning i årskurs två. LÄS MER

  3. 18. Att skriva sig till läsning med datorn som verktyg, Writing to reading with the computer as a tool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helena Danielsson; Helena Dany; [2013]
    Nyckelord :ASL metoden; samarbete; skriv och läsinlärning; textinnehåll; datorn som skrivverktyg;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte med denna studie var att undersöka vilka fördelar och nackdelar lärarna ansågatt det fanns med metoden att skriva sig till läsning (ASL) med datorn somskrivverktyg. Vi ville också studera vilka elever som gynnas/missgynnas av metodensamt om lärarna kunde se några skillnader på elevernas texter vad gäller innehåll ochkvalitet. LÄS MER

  4. 19. Handskrivningens roll : Igår, idag, imorgon

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Jenny Björk; Caroline Meijer; [2011]
    Nyckelord :korrekt pennfattning; handskrift; lärare; makt; tradition; sociohistorik;

    Sammanfattning : Vi valde att genomföra en undersökning baserad på intervjuer med syfte att undersöka hur lärare resonerar kring handskrivandets roll i förhållande till ny skrivteknik. Både lärare på högskolenivå och som undervisar i förskoleklass medverkar i studien. LÄS MER

  5. 20. Datorn som redskap i elevers tidiga läs- och skrivinlärningEn undersökning om hur pedagoger resonerar kring IKT och samspelets betydelse vid elevers textskapande

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Sofia Tuvesson; Susanne Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få en djupare förståelse för hur ett antal pedagoger på olika Tragetoninspirerade skolor resonerar kring sitt arbetssätt vid datorn i elevernas skriv- och läsinlärning samt hur pedagogerna värderar samarbetet som metod vid elevers textproduktion. Undersökningen bygger på en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER