Sökning: "de yngsta barnens lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade orden de yngsta barnens lärande.

  1. 11. Matematik med kroppen som verktyg : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av matematik och arbete med matematiska begrepp med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jakob Kaugesaar; Anton Kjellman; [2023]
    Nyckelord :Variatoner; Undervisning; Matematiska begrepp; De yngsta barnen; Kroppsligt lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to focus on toddlers' mathematical learning by capturing preschool teachers' different thoughts about it and how they work. The study aims to shed light on preschool teachers' thoughts about and work with mathematical concepts in teaching with the toddlers. LÄS MER

  2. 12. Snurrar med kroppen runt en lyktstolpe och tittar samtidigt upp mot himlen : En kvalitativ observationsstudie om hur de yngsta förskolebarnen interagerar multimodalt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Bele Palm; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; Interaktion; Förskola; Yngsta barnen; Icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur de yngsta förskolebarnen använder olika kommunikativa resurser i interaktion under en dag på förskolan. Frågeställningen som studien utgår ifrån är: Hur interagerar de yngsta förskolebarnen multimodalt i spontana aktiviteter?Studien är en kvalitativ studie där empirin samlats in via barnobservationer från tre förskoleavdelningar med åldern 1-3 år. LÄS MER

  3. 13. Populärkultur i förskolan : Pedagogers syn på och användandet av samtida populärkultur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bodil Håkman; Åsa Austad; [2023]
    Nyckelord :populärkultur; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning: Förskolan ska tillgodose barns rätt till barns kultur såsom exempelvis populärkultur utifrån barnens intressen, kunskaper och erfarenheter. Eftersom vi som verksamma pedagoger upplever att det finns kontroversiella åsikter kring populärkultur och undervisning utifrån den vill vi ta reda på pedagogers syn på samtida populärkultur. LÄS MER

  4. 14. ”Att jag förstår, jag förstår dig, jag vill förstå dig” : Förskollärares livsberättelser av att arbeta med de yngsta barnens lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Isaksson; Emma Lindwall; [2023]
    Nyckelord :hermeneutics; learning processes; life story; narrative theory; preschool teachers; youngest children; de yngsta barnen; förskollärare; hermeneutik; livsberättelse; lärprocesser; narrativ teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur förskollärare arbetar med att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser och hur detta har betraktats i förskolan. Frågeställningarna som ligger till grund lyder; Hur beskriver förskollärarna den pedagogiska verksamhetens utformning och dokumentation med de yngsta barnen?         och Hur har arbetssättet kring att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser förändrats över tid ur förskollärares perspektiv? Studiens empiri har samlats in genom tre förskollärares livsberättelser som tolkats och analyserats utifrån narrativ teori med en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  5. 15. Språkutbecklande strategier för yngre barn i förskolan : En kvalitativ studie om hur strategier i kommunikativa händelser används i förskolan för att främja språkutveckling hos de yngsta förskolebarnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Pontus Bäck; Ban Bassem Mohammad; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; Yngre barn; Förskola; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om vilka strategier i kommunikativa händelser används för att främja yngre barns språkutveckling samt hur dessa strategier används. Studien är kvalitativ och fem semistrukturerade intervjuer har genomförts för att skapa kunskap kring hur förskollärare använder olika strategier i kommunikativa händelser. LÄS MER