Sökning: "deliberative classroom"
Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden deliberative classroom.
6. Demokrati om, genom och för - ett sätt att kunskapsbilda och fostra : En kvalitativ intervjustudie utifrån so-lärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och problematisera hur so- lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till såväl som adresserar att undervisa elever om demokrati, genom demokrati för att sedan kunna verka för demokrati. Metoden som används för att få svar på forskningsfrågorna är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med ostrukturerade inslag där sex yrkesverksamma lärare från fem olika kommuner blivit intervjuade. LÄS MER
7. Facing the Friction of a Totalitarian Government : A critical reading of Orwell's 1984 applying the Pedagogy of Discomfort to themes related to government control
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This study explores the potential application of George Orwell's novel 1984 in ESL instruction and its influence on promoting discussion among students on divisive political issues. The objective is to examine how the novel's underlying concepts of oppression, dictatorship, and propaganda could encourage critical thinking and social interaction among ESL students. LÄS MER
8. Demokratiundervisning i grundskolan - Lärares förhållningssätt och undervisningsmetoder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how elementary school teachers work with the concept of democracy in the classroom. In this study different methods for teaching about the concept of democracy are analyzed as well as teachers' attitudes towards democracy education. LÄS MER
9. DESINFORMATION, KOMMUNIKATION OCH KLASSRUMMET : Lärares upplevelser av desinformation i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to examine perceptions among civics teachersactive in upper primary and secondary schools in Sweden regardingdisinformation. In particular, the study focuses on ways in which disinformation inthe classroom interacts with media literacy as well as deliberative democraticideals. LÄS MER
10. Alla ska få göra sin röst hörd : En kvalitativ studie om demokraiuppdraget och eleverna i grundskolans möjlighet till inflytande i musikklassrummet
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : The study below aims to investigate how music teachers which is active in primary school work with the school’s democratic mission and how students own influence takes its form in the classroom. The teachers who participate in the study discuss the concept of democracy and in which way the students will take responsibility or not. LÄS MER