Sökning: "deliberative classroom"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden deliberative classroom.

  1. 16. Att hantera det otänkbara : en analys av samhällskunskapslärares hantering av kontroversiella frågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Nils Grote; [2017]
    Nyckelord :Controversial issues; social science; deliberative communication; the art of dialogue; curricular conflict; Kontroversiella frågor; samhällskunskap; deliberativa samtal; den goda dialogen; värdegrundskonflikt;

    Sammanfattning : Discussing controversial issues in the classroom is important. Through discussing controversial issues students can both learn and develop a more democratic ethos. The teachers in Sweden have a clear task to defend and mediate democratic values to the students. LÄS MER

  2. 17. Muntliga förmågor, vad är det? : En analys av möjligheterna kring bedömning av elevers muntliga förmågor i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emil Skog; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :   Through teaching, pupils are given the opportunity based on their personal experiences and current events to express and consider their views in relation to others who hold different views. As a result, pupils should be encouraged to get involved and participate in an open exchange of views on societal issues (Skolverket, 2011d, s. 189). LÄS MER

  3. 18. Diskussion som demokratifostrande metod : Fyra samhällskunskapslärares perspektiv

    Master-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Jessica Ulldal Simonsson; [2011]
    Nyckelord :Discussion; deliberative; democracy; high school; teacher; gender and time; Diskussion; deliberativ; demokrati; gymnasiet; lärare; genus och tid;

    Sammanfattning : Nyligen gjord forskning på området demokratiundervisning har visat att den undervisning som ges idag inte lever upp till målet om att fostra demokratiskt tänkande och agerande medborgare och vi behöver därför se över vad som kan göras för att ändra på detta. Syftet med min undersökning är därför att genom intervjuer med fyra samhällskunskapslärare på gymnasiet få inblick i deras syn på diskussioners möjlighet att fostra mer demokratiskt aktiva medborgare. LÄS MER

  4. 19. "Inflytande, det är väl kanske när man flyter in?" : - Förhållandet mellan intentioner och praktik gällande elevdemokrati

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Lina Vahlgren; Lisa Furevik; [2009]
    Nyckelord :Democracy; deliberative democracy; deliberative conversations; pupils’ influence; human rights; influence; rear of democratized inhabitants; influence over learning; arenas for formulation; transformation and realisation; frame factors; children’s perspective; Demokrati; elevdemokrati; elevinflytande; deliberativ demokrati; deliberativa samtal; mänskliga rättigheter; demokratifostran; inflytande över sitt lärande; formulerings- transformerings och realiseringsarena; ramfaktorer; barnperspektiv barns perspektiv;

    Sammanfattning : Genom våra två fallstudier har vi undersökt formuleringsarenans intentioner vad gäller elevinflytande i förhållande till hur dessa tar sig uttryck i praktiken. För att finna formuleringsarenans intentioner har vi använt oss av Skolkommitténs tre utgångspunkter om varför elever skall ges inflytande i skolan. LÄS MER

  5. 20. Delaktighet, Dialog & Demokrati

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anvar Jusufbegovic; Bonny Birgersson; [2006]
    Nyckelord :Demokrati; Deliberativt samtal; Pierre Bourdieu; Habitus; Fält; Symboliskt kapital; Tomas Englund; Klassrumsdialog; Habermas; Klassrumsobservation; ;

    Sammanfattning : The concept of democracy is of importance to the Swedish educational system. The best proof of that is the central position democracy has had in the education program we attended at the Örebro university. This study analyses the concept of democracy and its leading foundation, namely the so-called “deliberative dialog”. LÄS MER