Sökning: "demokrati förskola"
Visar resultat 11 - 15 av 214 uppsatser innehållade orden demokrati förskola.
11. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER
12. Barns inflytande i förskolan ur ett förskollärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract The purpose of this ethnographic study is to investigate how ten pedagogues’ reason and interpret about children's influence in the activities. The pedagogues that we interviewed are at different preschools that take place in a small village and a larger city in Skåne county. LÄS MER
13. Barns delaktighet och inflytande : “Jag försöker säga ja till allt som jag kan eftersom ordet nej begränsar barnen”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Begreppen delaktighet och inflytande är en central del i förskolans utbildning och grundar sig i förskolans styrdokument Läroplanen för förskolan (Lpfö, 2018), Barnkonventionen (2009) och Skollagen (SFS 2010:800). Begreppen delaktighet och inflytande är sammanlänkade med varandra men har olika innebörder vilket är viktigt som pedagog att vara medveten om. LÄS MER
14. Barns inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans utbildning och undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns en problematik kring och skillnad på hur förskollärare möjliggör för barns inflytande i förskolans undervisning och utbildning, där stor vikt ligger på förskollärarens roll och kompetens. Studiens syfte är att visa hur förskollärare beskriver sina intentioner att arbeta med barns inflytande i undervisningen. LÄS MER
15. Det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan, arbetet på förskolan om och genom demokrati : En kvalitativ minietnografisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Stödmaterial från Skolverket om demokratiarbetet i förskolan och forskning visar att en glidning från den kollektiva gemenskapen har skett mot ett alltmer individuellt förhållningssätt, medan merparten av studiens tidigare forskningen belyser att delaktigheten i gemenskapen ses som viktig. Det väcker en undran hur det kollektiva och individuella synliggörs i förskolans praktik. LÄS MER