Sökning: "demokrati förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 214 uppsatser innehållade orden demokrati förskola.

  1. 16. "En kompisteckning. För det är en teckning man gör tillsammans med sina kompisar" : En studie om social hållbarhet i en postmodern förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Daniel Carlbom; Jennie Carlbom; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Preschool; Relations; Social sustainability; Demokrati; Förskola; Relationer; Social hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar hur barn i en postmodern förskola samspelar och använder sig av olika material för att etablera en social hållbarhet. Vi börjar med att förklara begreppet hållbar utveckling, samt hur den ekologiska, ekonomiska och sociala aspekten av hållbar utveckling hör ihop. LÄS MER

  2. 17. Barns inflytande i en vuxenstyrd utbildning : Förskollärares resonemang om sitt tolkningsföreträde i relation till Barnkonventionen artikel 12

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helena Nortjé; Ida Sivertsson; [2022]
    Nyckelord :förskola; barnkonventionen; barns inflytande; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om hur barn bör ha inflytande i en utbildning som planeras och styrs av vuxna. Våra frågeställningar utgår från att vuxna alltid har tolkningsföreträde gentemot barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 18. "Jag tänker på det kompetenta barnet." : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Jonsson; Linnea Wall; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; förskollärare; yngsta barn; barn 1-3 år;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur förskollärare resonerar kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan. Studiens frågeställningar behandlar följande: Hur resonerar förskollärare kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan? Hur och när beskriver förskollärare att de yngsta barnen ges möjlighet till delaktighet på förskolan? Med de yngsta barnen avses barn mellan ett och tre år i studien. LÄS MER

  4. 19. Tillsyn av fristående förskolor: kommunala tjänstemäns upplevelser av tillsyn på statligt uppdrag

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Kyander; [2022]
    Nyckelord :inspection; control; public sector; municipality; local government; civil servant; preschool; Tillsyn; kontroll; offentlig förvaltning; kommun; tjänsteman; förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur kommunala tjänstemän, som arbetar med tillsyn av fristående förskolor, genomför tillsynen och om lojalitetskonflikter uppstår i deras arbete relaterat till demokrati-, rättssäkerhets-, effektivitets- och professionsvärden. Syftet med studien är att, genom intervjuer med totalt 17 tjänstemän, öka den empiriska kunskapen om två relativt outforskade delar av den kommunalaförvaltningen: tjänstemäns uppfattningar om lojalitetskonflikter och kommuners tillsyn av fristående förskolor. LÄS MER

  5. 20. TAKK FÖR GEMENSKAPEN : En studie om förskollärares syn på användning av TAKK i arbetet med flerspråkiga barn.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cecilia Eriksson; Therese Marklund; [2022]
    Nyckelord :TAKK; Flerspråkighet; flerspråkiga barn; gemenskap; inkludering; kommunikation; språk.;

    Sammanfattning : Abstrakt I vår studie har vi undersökt förskollärares användning av Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i relation till flerspråkiga barn. Syftet med studien är att undersöka om och hur förskollärare använder sig av TAKK i kommunikation och samspel med flerspråkiga barn och hur detta bidrar till inkludering och gemenskap. LÄS MER