Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Den svenska läroplanen som en kämpande tro? : En analys av läroböcker för samhällskunskap i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats består av en läromedelsanalys av samhällskunskapsböcker för gymnasieskolan. Texten tar avstamp i några teoretiska utgångspunkter: den universalistiska liberalismen är inte värdeneutral och kan stå i konflikt med andra idétraditioner, massutbildningssystemet i västvärlden har varit en viktig komponent för att bygga en nationell identitet och utbildningssystemet konstruerar en samhällsgemenskap med traditioner och normer som riskerar att andrafiera och utöva symboliskt våld mot dem som står utanför normen. LÄS MER
7. ”Många elever tycker det är väldigt jobbigt även om de inte är talrädda” En intervjustudie om lärares perspektiv på gymnasieelevers talrädsla samt på muntlig framställning i förhållande till demokratiuppdraget
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Ur ett demokratiskt perspektiv är muntlig framställning viktigt eftersom förmågan att göra sin röst hörd är såväl en rättighet som en skyldighet i ett demokratiskt samhälle. Dessutom är muntlig framställning ett krav för att elever i gymnasiet ska bli godkända i svenska. LÄS MER
8. Att utbilda i och genom demokrati i samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur ämneslärare utbildar i och genom demokrati på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : I den rådande läroplanen för gymnasieskolan står framskrivet att undervisningen skall ske genom demokratiska arbetsmetoder (Skolverket 2011a), det vill säga att undervisningen skall ske genom demokrati. Samtidigt står det framskrivet i ämnesplanen för samhällskunskap på gymnasiet att innehållet i undervisningen skall bestå av demokrati (Skolverket 2011b), det vill säga att undervisningen skall vara i demokrati. LÄS MER
9. ”Bra åsikter” : En kvalitativ studie om samhällsfrågor i teaterundervisning på gymnasiet.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka samhälleliga strömningar som teaterlärare pågymnasieskolans estetiska program anser influerar de praktiska-och teoretiska aspekternainom teaterundervisning. Frågeställningarna undersöker vilka samhälleliga strömningar sominformanterna upplever influerar deras arbete, samt hur de förhåller sig till samhällsfrågor isin undervisning. LÄS MER
10. Vilken typ av medborgare är det vi fostrar? : En genomgång av demokratiskt fostrande innehåll i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER