Sökning: "demokrati musik"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden demokrati musik.
11. Interkulturella musikmöten i teori och praktik : En studie kring utformning av interkulturella musikmöten vid högre musikutbildningar
Master-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att i teori och praktik undersöka hur principer för demokrati och interkulturell dialog kan tillämpas i utformandet av interkulturella musikmöten och vidare verka för ett samhällstillvänt och inkluderande mångfaldsarbete vid högre musikutbildningar. Dessutom syftar uppsatsen till att utifrån praktisk erfarenhet undersöka vad sådana musikmöten i sin tur kan generera i form av interkulturell förståelse och ny kunskaps-utveckling. LÄS MER
12. Demokrati i ungdomars livsvärldar : En kvalitativ studie om ungdomars tankar och erfarenheter kring demokratibegreppet
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Studiens syfte är ungdomars erfarenheter och upplevelser av demokrati i deras vardag samt hur det tar sitt uttryck. Flera författare har belyst att ungdomar tar lättvindigt på demokrati och att de inte ser demokrati som mer än valdeltagande och politik, och att de med andra ord inte ser demokratins värde. LÄS MER
13. Play that funky music
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Musik är en väsentlig del i identitetsskapandet för barn och unga världen över. Genom globaliseringen har musik, klädstilar och dylika centrala delar i uppbyggandet av jaget spridits världen över och kombinerats och inspirerats av varandra (Sernhede, 2006). LÄS MER
14. Barnet, musiken och den demokratiska människan : En studie om demokratiarbete i förskolans musikaktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Föreliggande studie berör musikens roll och möjlighet i arbetet med förskolans demokratiska uppdrag och studiens syfte är att undersöka på vilka sätt förskolans musikaktiviteter kan användas som ett verktyg för att främja det demokratiska arbetet i verksamheten. Studien gör ett försök att applicera ett deliberativt demokratiperspektiv på musikaktiviteter i förskolan och tar således avstamp i Habermas och Deweys tankar om demokrati och kommunikation. LÄS MER
15. "Inget liv utan musik" : ungdomars tankar om musik på fritiden och i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka nio gymnasieelevers tankar kring musik och musikämnet i grundskolan. Samtliga informanter bor i en medelstor stad i Sverige och har gemensamt att de inte går någon musikinriktad utbildning. LÄS MER