Sökning: "demokrati musik"
Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden demokrati musik.
6. “Jag kan ta mig vart jag vill, jag kan göra vad jag vill och det finns inget som stoppar mig" - en studie om elevers uppfattningar av kreativa lärmiljöer på estetiska programmet i musik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad en kreativ lärmiljö innebär för elever på det estetiska programmet i musik. Vidare avser studien att ta reda på vilka faktorer som påverkar den kreativa lärmiljön för att förstå hur en sådan miljö kan skapas i skolan. LÄS MER
7. ”Det ska vara öppna dörrar” : En musikpedagogisk studie om fenomenet elevinflytande i musikundervisning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Denna studie bygger på fyra musiklärares resonemang och erfarenheter beträffande begreppet elevinflytande och huruvida det är implementerat i undervisningen inom ämnet musik. Syftet är att med hjälp av kvalitativa intervjuer beskriva och ge en inblick i hur lärare aktiva i yrket, reflekterar kring begreppet elevinflytande. LÄS MER
8. Griegjubiléet 1943 : Ett avgörande slag mellan radikal kulturnationalism och patriotism om framtidens musikliv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskapSammanfattning : Edvard Griegs 100-årsjubileum i juni 1943 var en spänningsfylld händelse i det tyskockuperade norska musiklivet, som i Oslo markerades med tillställningar av bland annat Filharmonisk Selskap, revyscenen Chat Noir och den nazistiska regimen. Genom att diskutera Griegjubiléets politiska signifikans för nazister och anti-nazister (s.k. LÄS MER
9. Musik i förskolan : En etnografisk studie om hur musik kan främja demokrati iförskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Den här studien handlar om musik i förskolan. Syftet med denna st udie är att undersöka o m på vilketsä ... LÄS MER
10. ”Oj, du har en annan uppfattning” Gymnasielärare i musik och deras syn på demokrati- /värdegrundsuppdraget och kunskapsuppdraget
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Studien undersöker tre gymnasielärare i musik och deras syn på skolans två huvudsakliga uppdrag: kunskapsuppdraget och demokrati- och värdegrundsuppdraget, som ämnar förbereda barn och ungdomar för deras inträde i samhällets normer och ett arbetsliv. Undersökningar visar att lärare misslyckas med demokrati- och värdegrundsuppdraget där en bidragande orsak varit att det har skett en förändring i demokrati- och värdegrundsuppdraget roll i de senaste ämnesplanerna vilka endast har kunskap i fokus. LÄS MER