Sökning: "demokrati samspel"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden demokrati samspel.

  1. 6. "En kompisteckning. För det är en teckning man gör tillsammans med sina kompisar" : En studie om social hållbarhet i en postmodern förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Daniel Carlbom; Jennie Carlbom; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Preschool; Relations; Social sustainability; Demokrati; Förskola; Relationer; Social hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar hur barn i en postmodern förskola samspelar och använder sig av olika material för att etablera en social hållbarhet. Vi börjar med att förklara begreppet hållbar utveckling, samt hur den ekologiska, ekonomiska och sociala aspekten av hållbar utveckling hör ihop. LÄS MER

  2. 7. ”Med repetition, repetition och övning närmar vi oss bättre beteenden" : En studie av förskollärares perspektiv på fostran och barns utmanande och avvikande beteenden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Hurtig; Stina Thiele; [2022]
    Nyckelord :Förskolan; fostran; bemötande; utmanande beteende; avvikande beteende; makt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen kring hur några förskollärare ser på sitt fostransuppdrag i allmänhet, samt hur de förhåller sig till barn som de anser har ett utmanande eller avvikande beteende i synnerhet. Metoden som används för att uppnå syftet med studien är semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fem förskollärare. LÄS MER

  3. 8. Hur demokratisk får jag lov att vara? : Dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maria Ottosson; [2022]
    Nyckelord :dramapedagogik; demokrati; demokratiuppdrag; dialog; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Genom en interpretativ fenomenologisk analys av dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete, syftar studien till att öka kunskapen om hur dramapedagoger upplever demo­kratins väsen och hur detta konkretiseras och utspelas i deras praktik. Uppsatsen syftar bidra till förståelsen av dramapedagogikens potential och didaktik att i praktiken verka i glappet mellan ett svävande och generellt - i styrdokument formulerat - samhälleligt demo­krati­uppdrag och fördjupade, mer komplexa insikter om demokratis väsen. LÄS MER

  4. 9. Barns inflytande inom den pedagogiska verksamheten i förskolan : En kvalitativ studie om barns rätt till inflytande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Karlsson; Josefine Magnusson; [2022]
    Nyckelord :barns inflytande; delaktighet; demokrati; förskola; barnperspektiv; barns perspektiv; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Pedagoger ska arbeta utifrån barns inflytande i förskolan. För att barn ska kunna växa och bli demokratiska medborgare behöver de få sin röst hörd. Detta understryks i Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018), Skollagen (2010) och Barnkonventionen (2009). LÄS MER

  5. 10. De yngsta barnens inflytande i förskolan : En fenomenografisk studie utifrån förskollärarnas uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Democracy; democratic way of working; preschool teachers’ approach; children´s influence; Demokrati; demokratiskt arbetssätt; förskollärares förhållningssätt; barns inflytande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förskolans demokratiuppdrag och förskollärares erfaranden av fenomenet demokratiska arbetssätt i undervisningen av de yngsta barnen. Fokus är på de möjligheter och begräsningar som undervisningen ger för barns inflytande. LÄS MER