Sökning: "demokrati samspel"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden demokrati samspel.

  1. 11. Vad är bra och dålig lek? : En kvalitativ studie om vad lärare i ett fritidshem anser är bra och dålig lek

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Kollin; Ludwig Skagvall; [2021]
    Nyckelord :lek; fritidshem; bra lek; dålig lek; resonemang;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad lärare i ett fritidshem anser är bra och dålig lek. Frågeställningar som ställs i studien är: Vad anser lärarna är bra och dålig lek? Vad grundar sig lärarnas resonemang i? Vad finns det för eventuella likheter eller skillnader mellan lärarnas resonemang? I studien används kvalitativ metod där empirin samlades in genom enskilda och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 12. Fiffig värde(full)pedagogik i förskolan : Hur uttrycker pedagoger att barn lär sig normer, värden och regler i samspel med andra på förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michaela Wittefeldt; Karin Stedt; [2019]
    Nyckelord :Värdepedagogik; värdefull; normer; värden; moral; etik; sociala regler; regler; sociokulturell; samspel; pedagogik; förskola; barn; scaffolding; stöttning; appropriering; proximala utvecklingszonen; artefakt; mediering; fiffig kompis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vad värdepedagogik är och hur pedagogerna uttrycker att de lär ut värdepedagogik i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Värdepedagogik är att kunna samspela med varandra så att alla mår bra och att lära sig att bli en god samhällsmedborgare. LÄS MER

  3. 13. Inkluderingens pusselbitar : En kvalitativ intervjustudie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Eklund Granados; Sigrid Elgenius; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; rektor; inkludering; pragmatism; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur begreppet inkludering kan förstås i förskoleverksamheten. Vi vill studera förskollärares och rektorers uppfattningar i samband med inkludering av barn i behov av särskilt stöd samt vad deras roll kan innebära. LÄS MER

  4. 14. Demokratisering i Litauen och Belarus: Eliters strategiska agerande

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Zigne Edström; Hanna Tucan Oldgren; [2018]
    Nyckelord :demokratisering; liberalisering; Litauen; Belarus; eliter; hard-liners; soft-liners; sprickbildning; paktbildning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att förklara transition mot demokrati i Litauen och Belarus efter självständighetsförklaringarna från Sovjetunionen 1990 och 1991. Trots staternas geografiska och historiska närhet utgjorde deras demokratiska utveckling tydliga kontraster. Idag klassas Litauen som en demokrati medan Belarus är en auktoritär regim. LÄS MER

  5. 15. Att vara eller inte vara en del av staden : en undersökande studie av det materiella rummets inverkan på människors möjligheter till personliga uttryck i städer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Julia Fjällbäck; [2018]
    Nyckelord :appropriation; urban; deltagande; offentliga platser; demokrati; arkitektur; personligt uttryck; rätt till staden;

    Sammanfattning : Det offentliga rummet har spelat en betydande roll för demokratiseringsprocesser under snart fem tusen år. I Sverige är dessa ytor fortfarande platser där människor ska ha möjlighet att uttrycka sig personligt och på så vis göra sig till en del av det gemensamma samhället. LÄS MER