Sökning: "demokrati samspel"
Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade orden demokrati samspel.
21. "En samvaro mellan vuxna och barn" : En studie om hur måltiden kan ses som en demokratisk arena
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur måltiden kan ses som en demokratisk arena genom att ta del av barns och pedagogers uppfattningar. De två frågeställningar studien utgår ifrån är: Hur uppfattar barn möjligheten till eget inflytande under måltiden? Hur kan pedagoger samtala om demokrati i måltidssituationen? Kleins fem samspelskriterier används som teoretiskt analys verktyg. LÄS MER
22. "Att bygga med lego är nästan som att räkna i matteboken"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Huvudsyftet med vår studie har varit att belysa hur lärandet ser ut på fritidshemmet. Hur barnen lär sig snarare än vad de lär sig. LÄS MER
23. Utveckling för pedagogen och arbetslaget i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet och frågeställningen med denna studie är att tydliggöra pedagogens självkännedom, samspel, självutveckling och lyfta varför ett gott samarbete i arbetslaget i förskolan är viktigt. Det är pedagogens betydelse och vidareutveckling som står i fokus och som har en betydande roll i barnens lärande och utveckling. LÄS MER
24. Att vara med och bestämma : Några lärares syn på elevers inflytande på fritidshemmet
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är ta reda på några lärares syn på och erfarenheter av elevers inflytande på fritidshemmet. I studien söks svar på både möjligheter och svårigheter i arbetet med elevinflytande. För att få svar på undersökningsens syfte har en kvalitativ metod använts. Fyra verksamma lärare har intervjuats från olika skolor. LÄS MER
25. Demokrati, värdegrund och barnsyn - en intervjustudie om pedagogers syn på barn och det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : BakgrundUtifrån litteratur och tidigare forskning har vi under vår utbildning kunnat se att förskolorbrister i sitt demokrati- och värdegrundsarbete. Vi har även kunnat se att vuxnas bemötandeav barn samt deras barnsyn får konsekvenser för barnens möjligheter till inflytande och delak-tighet i förskolans verksamhet vilket är centralt i demokrati- och värdegrundsarbetet. LÄS MER