Sökning: "demokratiska val"

Visar resultat 21 - 25 av 116 uppsatser innehållade orden demokratiska val.

  1. 21. "Normkritiskt utan att man ens tänker på det” : Om bokvalets möjligheter för högläsningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Eriksson; Hanna Holmqvist; [2021]
    Nyckelord :bokval; högläsning; mångfald; normkritik; grundskollärare; bibliotekssamverkan;

    Sammanfattning : Med hjälp av skönlitteratur har ämnet svenska möjlighet att fungera som en del av det demokratiska uppdraget i skolan för att uppfylla alla elevers rättighet att utveckla en stark språklig identitet i och genom allt lärande i skolan. Detta styrker undersökningens syfte att öka förståelsen för hur lärare i årskurs F–3 väljer högläsningsböcker, och hur de då förhåller sig till mångfald och normkritik. LÄS MER

  2. 22. Medborgardeltagande i kristid : Om medborgardeltagandets omställning i samhällsplaneringen under covid-19-pandemin.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Wilma Olsson; Kenny Rundh; [2021]
    Nyckelord :covid-19; public participation; readjustment; democracy; digitalization; covid-19; medborgardeltagande; medborgardialog; samhällsplanering; omställning; demokrati; digitalisering;

    Sammanfattning : I spåren av covid-19-pandemin har det på global såväl som lokal nivå debatterats om pandemins konsekvenser och inskränkningar på demokratiska principer. Demokratiska rättigheter för medborgardeltagande som demonstrationer, politiska debatter och att rösta i val har genom pandemin begränsats och genomförs i största möjliga mån på distans genom digital teknik. LÄS MER

  3. 23. ”Alla lärare borde lyssna och ta in det eleverna ber om. Det finns många som gör det men en del lärare är tvärt emot” : En enkätstudie om gymnasieelevers upplevelse av elevinflytande i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Valon Fetiu; Eglantina Shulemaja; [2021]
    Nyckelord :Elevinflytande; samhällskunskap; demokrati; gymnasieskolan; demokratiuppdraget.;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att undersöka hur gymnasieelever upplever arbetet med elevinflytande i skolan och specifikt under samhällskunskapslektionerna samt förbättringsförslag gällande elevinflytandet. Elevinflytandet har undersökts genom en enkätstudie där studiens resultat har analyserats med hjälp av John Deweys teori, pragmatism. LÄS MER

  4. 24. Att följa staten eller kyrkan : En analys av Jugendweihe och den evangeliska kyrkans konfirmation utifrån situationen i DDR.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Lisa Westman; [2021]
    Nyckelord :Jugendweihe; evangeliska kyrkan; konfirmation DDR.;

    Sammanfattning : Studien har fokuserat på vilka eventuella konsekvenser som kan ha uppstått för den evangeliska kyrkans medlemmar i staten DDR. Uppsatsens problemformulering är: Vilka konsekvenser medförde ”Jugendweihe” för den evangeliska kyrkans medlemmar med hänseende till konfirmationen, mot bakgrund av relationen mellan kyrka och stat i Den tyska Demokratiska Republiken?    Undersökningen har utgått från den historiska kontexten och innefattar analyser av redan befintligt material. LÄS MER

  5. 25. Välfungerande institutioner och låg korruption mot the resource curse En fallstudie om Botswana och Sydsudan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Victoria Maroufi; [2020-09-03]
    Nyckelord :Naturresurser; Institutioner; Korruption; Botswana; Sydsudan;

    Sammanfattning : Flertal länder i subsahariska Afrika har drabbats av så kallade resursfällan, vilket går under namnet The Resource Curse (TRC). Teorin argumenterar för att detta känns igen genom stora mängder naturtillgångar och låg politisk och ekonomisk utveckling. LÄS MER