Sökning: "demokratisyn i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden demokratisyn i skolan.
1. Medborgarfostran i skolan : Tre rektorers syn på demokratiuppdraget i svensk grundskola F-6
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur rektorer i grundskolan idag tolkar skolans demokratiska uppdrag. Hur arbetar men, enligt rektorn, med det demokratiska uppdraget i den dagliga verksamheten i grundskolan? För att få svar på frågan användes en kvalitativ forskningsdesign där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre rektorer i grundskolan klass F-6. LÄS MER
2. Demokratiska möten i skolan : En kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Syftet är att undersöka hur demokrati kan skapas i skolmiljön, vad som styr demokratisynen i den svenska skolan och hur dokument och lagar påverkar lärares och elevers demokratiska möten i skolan. Detta belyses genom kvalitativa studier av litteratur kring styrdokument och lagar, den progressiva pedagogikens demokratisyn, djupintervjuer med lärare som anser att demokrati i skolmiljön är avgörande för skolans roll i samhället, samt tidigare forskning och kompletterande källor. LÄS MER
3. Läraren och demokratiuppdraget - en kartläggande studie.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Den svenska skolan har målen att både förse elever med kunskap men också utbilda dem till ansvarskännande demokratiska medborgare. Målen kallas ofta kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget och tidigare forskning anser att de konkurrerar med varandra om tid och resurser i skolans praktik. LÄS MER
4. Den demokratiska skolan
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studien är en fallstudie som genom intervjuer och en textanalys undersöker vilken demokratisyn och vilka värden som förmedlas till eleverna. Utgångspunkten är Lennart Lundquists offentliga etos och de demokrativärden som etoset innehåller samt Jürgen Habermas deliberativa demokratiteori. LÄS MER
5. Samhällskunskapslärares demokratiuppdrag - vad är det för något? : En kvalitativ intervjuundersökning bland lärare i årskurs 7-9
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka samhällskunskapslärares demokratiuppdrag och hur detta påverkar deras undervisning i fråga om val av innehåll och arbetssätt i högstadiet. Jag har använt mig av semistrukturerade intervjuer med fyra samhällskunskapslärare för att lyfta fram deras utsagor om studiens fenomen, alltså demokratiuppdraget och dess påverkan på deras undervisning. LÄS MER