Sökning: "destinationsnätverk"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet destinationsnätverk.

  1. 1. Destinationsnätverkets värde : En studie om hur coopetition mellan turismföretag skapar värde längs med Göta Kanal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :My Kronqvist; [2015]
    Nyckelord :Destinationsnätverk; nätverk; coopetition; samarbete; konkurrens; värde; Göta Kanal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Företag idag verkar i en föränderlig omvärld och inom marknadsföringsforskningen blir företagens relationer allt mer centrala för att skapa värde och konkurrensfördelar för dagens företag. Genom att företag både samarbetar och konkurrerar samtidigt, kan en värdefull coopetition-relation uppstå, som kan ses som svaret på hoten från omvärlden. LÄS MER

  2. 2. Coopetition i destinationsnätverk : En studie om att samarbeta & konkurrera samtidigt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Lotta Anestedt; Frida Westberg; [2012]
    Nyckelord :coopetition; co-opetition; samarbete; konkurrens; motivation; kommunikation; destinationsnätverk; nätverk; regionala strategiska nätverk; strategiska nätverk; turism; destination;

    Sammanfattning : Detta är en studie om coopetition inom destinationsnätverk, det vill säga när aktörer på en turistdestination ingår i ett nätverk där samarbete och konkurrens sker samtidigt. Studien är gjord på Visit Gellivare Lapland (VGL), ett destinationsnätverk i Gällivare i norra Lappland som består av ett destinationsbolag, turistbyrån samt ca 55 stycken medlemmar som verkar inom besöksnäringen. LÄS MER

  3. 3. Säsongsvariationer i ett kustsamhälle. Fallstudie av Marstrand

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Linda Jacobsson; Emma Jakobsson; Josefine Nilsson; [2011]
    Nyckelord :destinationsutveckling; kustsamhälle; säsongsvariationer; produktutveckling; marknadsdiversifiering; samverkan och destinationsnätverk; Social Sciences;

    Sammanfattning : Med ökad konkurrens mellan destinationer ökar betydelsen av att erbjuda ett konkurrenskraftigt utbud av varor och tjänster som attraherar besökare till destinationen. För att skapa en hållbar ekonomisk utveckling på en destination finns det idag ett intresse hos statliga intressenter såväl som i det privata näringslivet att försöka hantera säsongsvariationer. LÄS MER

  4. 4. Att upprätthålla samarbetsrelationer i ett destinationsnätverk - En studie om målsättningars, förtroendens och strukturens betydelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Charlotte Lundquist; Emma Nilsson; Jessica Westin; [2009]
    Nyckelord :interpersonellt förtroende; affärsmässigt förtroende; gemensamma målsättningar; destinationsnätverk; samarbetsrelationer; upprätthålla relationer; formell struktur; informell struktur; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Att upprätthålla samarbetsrelationer i ett destinationsnätverk – En studie om målsättningars, förtroendens och strukturens betydelse. Universitet: Institutionen för Service Management, Lunds Universitet, Sverige. Kurs/Nivå: SMTX06, Kandidatuppsats 15 hp. LÄS MER