Sökning: "developmental pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden developmental pedagogy.

  1. 1. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares utgångspunkter i planering av ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Moa Hermansson; Kristin Enarsson; [2023]
    Nyckelord :child perspective; child´s perspective; documentation; natural science; planned teaching; barnperspektiv; barns perspektiv; dokumentation; naturvetenskap; planerad undervisning;

    Sammanfattning : The purpos of the present study is to, based on a thematic analysis, illustrate preschool teachers starting points in planning content in science teaching, including how children´s experiences are utilized and how they are challenged and stimulated through teaching. To acheve the purpose of this study, experiences from professional preschool teachers were collected through semistructured interviews. LÄS MER

  2. 2. Elevers upplevelse av särskilt stöd : En studie om hur elever i gymnasiet upplever sitt behov av särskilt stöd och om de får det stöd de behöver i idrottsundervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marianne Gimhag; Fanny Huss; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att undersöka hur elever som har rätt till särskilt stöd upplever skolundervisningen med särskilt fokus på ämnet Idrott och hälsa. Studien utgår från frågeställningarna: Hur upplevs särskilt stöd utifrån elevens perspektiv?Hur upplever eleverna det särskilda stödet inom Idrott och hälsa? Hur motiveras elever med särskilt stöd att delta i idrottsundervisningen? Teori och metod Detta är en kvalitativ studie som inspireras av tre teoretiska utgångspunkter som är normkritisk pedagogik, KASAM samt Self-Determination Theory. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marie Kouassi; Agusto Elizabeth; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskollärare; Språkutveckling;

    Sammanfattning : En utmaning som förskolorna runt om i Sverige möter idag är en ökad andel flerspråkiga barn i barngrupperna. Den flerspråkiga barngruppen ställer krav på både organisationen och den dagliga verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marie Kouassi; Agusto Elizabeth; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; Preschool teacher; Language development; Flerspråkighet; Förskollärare; Språkutveckling;

    Sammanfattning : En utmaning som förskolorna runt om i Sverige möter idag är en ökad andel flerspråkiga barn i barngrupperna. Den flerspråkiga barngruppen ställer krav på både organisationen och den dagliga verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Preschool Teacher’s Perspective On The Reconceptualization Of Care In The Teaching Context In Swedish Early Childhood Education : Systematic literature review from 2011 to 2021.

    Magister-uppsats,

    Författare :Nhi Vu Ngoc Yen; [2021]
    Nyckelord :Teaching; care; care in teaching; preschool teachers; Sweden; teaching mission; preschool tradition;

    Sammanfattning : The Educare model has been represented in Swedish preschool history from the 1970s onward and is described in the Swedish preschool national curriculum. This curriculum presents a holistic view of care, learning, and development. LÄS MER