Sökning: "dewey utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden dewey utbildning.
1. När språket utgör ett hinder i matematikinlärningen : En fenomenologisk intervjustudie om hur lärare i årskurs f-3 beskriver arbetet med språklig sårbarhet i matematikundervinsningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs F-3 resonerar kring arbetet med elever i språklig sårbarhet i matematikämnet. Denna studie är relevant då forskning visar att kommunikation och samspel är en viktig del i lärandet av matematik. LÄS MER
2. Rörelse, en del av det livslånga lärandet : .
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Barn spenderar en stor del av sina första år på förskolan och möjligheten att utveckla och upptäcka sin kropp genom rörelse är tydligt formulerat i förskolans styrdokument. Syftet är hur förskolan som läroinstans möjliggör och stimulerar barns medfödda behov av rörelse. LÄS MER
3. Är utbildning lösningen för ökad demokrati?
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna undersökning tittar på sambandet mellan utbildningsnivå och nivån av liberal demokrati i 35 länder som har hela eller delar av sin landmassa på den europeiska kontinenten, för att ta reda på om utbildning är en lösning för ökad nivå av liberal demokrati. Hypotesen antar att det ska finnas ett starkt positivt samband mellan utbildning som oberoende variabel och liberal demokrati som den beroende variabeln. LÄS MER
4. ”Om jag kan några ord på barnens modersmål, de viktigaste orden, kanske jag kan möta barns viktiga behov” : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling i både svenska och modersmål i förskolan. Studien har en kvalitativ forskningsinsats där semistrukturerade intervjuer användes som datainsamling. LÄS MER
5. Samtal som ökar förståelsen : En kvalitativ studie om vad F-3 lärare anser om boksamtalets betydelse för grundskoleelevers läsförståelseutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka F-3 lärares användning av boksamtaloch deras resonemang kring huruvida deras användning av boksamtal kanfrämja utvecklandet av elevernas läsförståelse. Detta är en kvalitativ studie medsemistrukturerade intervjuer av F-3 lärare i mellersta Sverige. LÄS MER