Sökning: "diagnoser"

Visar resultat 41 - 45 av 844 uppsatser innehållade ordet diagnoser.

  1. 41. Multimodala texter och lässvårigheter : En litteraturstudie om hur multimodala texter kan påverka läsutveckling för elever med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hardik Karia; Hampus Grindhage; [2023]
    Nyckelord :Multimodala texter; lässvårigheter; läsutveckling; läsförståelse; motivation;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie fokuserar på användningen av multimodala texter i årskurs F-3. Samhället blir alltmer effektivt i att identifiera specifika behov hos individer, till exempel behoven som kommer med diagnoser som dyslexi och språkstörning. LÄS MER

  2. 42. Sleep spindle activity and cognitive performance in patients with schizophrenia : A systematic review

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Charlotte Jansson; [2023]
    Nyckelord :Schizophrenia; sleep spindles; cognitive functions; cognitive performance; consolidation; Schizofreni; sömnspindlar; kognitiva funktioner; kognitiv prestation; konsolidering;

    Sammanfattning : Patients diagnosed with schizophrenia (SZ) show major deficits in cognitive functioning andsleep spindle activity. As much indicates that sleep spindle activity is related to cognitive performance, this literature review intended to investigate the degree of their relationship inpatients with SZ. LÄS MER

  3. 43. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd på fritidshemmet : En fenomenografisk studie av lärare i fritidshems uppfattningar om anpassningar för att främja inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Göran Lensson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; anpassningar; lärare i fritidshem; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar anpassningar som de gör i sitt arbete för att främja inkludering av barn i behov av särskilt stöd. men också att undersöka vilka hinder och möjligheter de uppfattar i arbetet med inkludering. LÄS MER

  4. 44. Lärares syn på digitala prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonnie Stoltz; [2023]
    Nyckelord :SAMR-modellen; digitalisering; högstadiet; skola; teknologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur digitala verktyg används som bedömningsmetod inom  matematik på högstadiet. Studien genomfördes som en kombination av en kvantitativ enkätstudie med 67 matematiklärare på högstadiet och fyra kvalitativa intervjuer med matematiklärare på högstadiet. LÄS MER

  5. 45. Lyckligt vetandes eller olyckligt ovetandes: en undersökning om unga svenskar mental health literacy om depression, ångest, schizofreni och bipolär sjukdom

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jacob Wahlqvist; Jacob Bergman-Olson; [2023]
    Nyckelord :Mental ohälsa; Mental health literacy; Kunskap om depression; Kunskap om ångest; Kunskap om schizofreni; Kunskap om bipolär sjukdom; Knowledge about depression; Knowledge about anxiety; Knowledge about schizophrenia; Knowledge about bipolar disorder; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mental health literacy (MHL) is a research area in psychology that assesses the public's knowledge about mental illnesses and represents an essential step in mental health prevention, destigmatisation and help-seeking promotion. This study measured the MHL of four common mental health disorders – depression, anxiety, schizophrenia, and bipolar disorder – among young adults in Sweden (N=46) and compared the results with previous studies from around the world. LÄS MER