Sökning: "dialog VFU"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden dialog VFU.

  1. 1. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i skolans årskurs F-3 : En studie över verksamma lärares tillämpning av högläsning som undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Lina Hillin-Bertäng; Lina Jackson; [2017]
    Nyckelord :högläsning; läsupplevelser; skönlitteratur; gemenskap; interaktion; dialog; sidoaktiviteter; engagemang; aktivt lyssnande; språkutveckling och läsinlärning;

    Sammanfattning : Då vi skribenter tagit del av PISA-undersökningar vilka visar att elevers läsförståelse de senaste åren sjunkit vill vidärför ta reda på hur verksamma lärare inom årskurs F-3 arbetar med högläsning. Vårt intresse för högläsning väcktes under våra verksamhetsförlagda arbetsplatsutbildningar (VFU), egna erfarenheter och upplevelser. LÄS MER

  3. 3. Didaktiskt verktyg för förskoleverksamhet : En webbsida med didaktiskt innehåll inom geovetenskap i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Karolina Larsen; Sofia Nord; [2016]
    Nyckelord :Geovetenskap Förskolan Didaktik Väder Klimat;

    Sammanfattning : Detta är ett projektarbete, vars syfte var att skapa en webbsida som ska vara till hjälp för pedagogerförskollärare i förskolan. Vårt motiv till att skapa en produkt var främst från tidigare erfarenheterVårt motiv baseras på tidigare erfarenheter där förskolläraren där pedagogerna har en huvudsaklig didaktisk planering av aktiviteter i naturvetenskap. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på rättstavning och rättning – När, hur och varför?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Katarina Persson; Charlotte Söderqvist; Jeanette Pettersson; [2013]
    Nyckelord :Rättning; Rättstavning; Stavningsregler; Svenska;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) uppmärksammat att rättstavning är något som kanuppfattas som svårt för eleverna. Vi vill därför inför vår kommande yrkesutövning få en större inblick i hurlärare arbetar med rättstavning och rättning av elevtexter på låg- mellan- och högstadiet samt om lärarna utgårfrån någon forskning och teori, detta för att det i dagens samhälle är viktigt att kunna uttrycka sig skriftligt i olikasammanhang. LÄS MER

  5. 5. ”Det är min uppgift att skapa relation, trygghet och struktur” – lärares syn på hur god klassrumsatmosfär skapas och upprätthålls

    C-uppsats,

    Författare :Anette Nilsson; [2011]
    Nyckelord :ledarskap; dialog; samspel; normer; regler;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Skolan och dess uppdrag är något som engagerar människor i vårt samhälle, och att skolan inte ser utsom den gjorde förr är ett faktum. Den samhälleliga utvecklingen samt nya sätt att se på lärande ochelevdeltagande har bidragit till problem i dagens moderna klassrum. LÄS MER