Sökning: "drama barn empati"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden drama barn empati.

  1. 6. Pedagogiskt drama i förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagogiskt drama kan användas för att främja barns utveckling, lärande och empatiska förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lina Davidsson; [2015]
    Nyckelord :Aesthetic; educational drama; empathy; learning and development; preschool; Empati; estetik; förskola; pedagogiskt drama; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Mitt intresse för hur pedagogiskt drama används i förskolan för att främja barns utveckling och lärande har avgjort studiens innehåll. Mitt syfte med studien är att undersöka hur pedagoger använder pedagogiskt drama i förskolan som ett meningsfullt verktyg. LÄS MER

  2. 7. Empati genom barnlitteratur : En studie om förskollärares förhållningssätt och erfarenheter av användande av barnlitteratur för att främja empati hos förskolebarn  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sofia Hardefelt; [2014]
    Nyckelord :förskola; empati; barnlitteratur; pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att undersöka hur användandet av barnlitteratur kan gå till i förskolans planerade aktiviteter för att främja barns empati. Utifrån att böckernas budskap och handling har betydelse för vilka etiska perspektiv barn får tillgång till är det också intressant att undersöka vilka böcker förskollärare väljer att använda samt varför. LÄS MER

  3. 8. Det finns tio olika sätt att säga förlåt, men bara ett sätt som betyder rätt förlåt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elisabeth Töraasen; Jessica Ekelund; [2013]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; förlåt; empati; försk;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte är att undersöka vad pedagoger inom förskolan anser om hur man kan arbeta med konflikthanteringsamt med ordet förlåt med barn. Våra frågeställningar är: - Hur arbetar pedagoger för att barn ska få kunskap i konflikthantering? - Vilken betydelse har ordet förlåt i försoningsstadiet mellan barn i förskolan? - Hur kan pedagoger inom förskolan arbeta för att barn ska kunna göra ett meningsfullt förlåt?Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer från åtta verksamma pedagoger i förskoleverksamheten samt enintervju med en pensionerad pedagog som är vår inspirationskälla. LÄS MER

  4. 9. Hur arbetar man med drama i grundskolans tidigare år?

    C-uppsats,

    Författare :Annette Lindh; Åsa Forsberg Klaverud; [2011]
    Nyckelord :drama; kreativitet; estetik; sociokulturellt persp;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med detta arbete är att beskriva och undersöka om och i så fall på vilka sätt pedagoger i grundskolanstidigare år använder sig av drama i sin undervisning. Dessutom undersöks vilka åsikter samt föresatser sompedagogerna har när det gäller drama och gestaltning som en alternativ inlärningsmetod utifrån teorier ominlärning och dramapedagogik, samt deras inställning till lek och lärande i skolan. LÄS MER

  5. 10. Pedagogiskt drama i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Olsson; [2010]
    Nyckelord :pedagogiskt drama; empati och trygghet;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om pedagogiskt drama i förskolan, med betoning på empati och trygghet. Syftet med den här studien är att ta reda på vad pedagoger samt dramapedagoger anser om pedagogiskt drama kopplat till barns utveckling av empati och trygghet, samt på vilket sätt pedagogiskt drama kan användas i förskolans vardag. LÄS MER