Sökning: "dusch idrott"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden dusch idrott.

  1. 6. Omklädningsrummet : En studie om elevers uppfattning om miljön i omklädningsrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sofian El Bajdi; [2018]
    Nyckelord :Dusch; kropp; omklädningsrum; kränkande behandling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna undersökning är att ta reda på vad elever i årskurs 7-9 har för åsikter om miljön i omklädningsrummet som används i samband med idrott och hälsa samt vilka faktorer som gör att vissa elever avstår från att byta om och duscha efter idrottslektionen. - Vad anser eleverna om att duscha och byta om öppet med andra elever? - Skiljer sig tjejernas och killarnas erfarenheter av omklädningsrummet åt? Metod Undersökningen är kvantitativ och jag använde mig av en enkätundersökning som omfattar 60 elever. LÄS MER

  2. 7. "Från inaktiv till aktiv på skolidrotten" : Vad skulle motivera inaktiva flickor i åk 8 att röra på sig på lektionerna i idrott och hälsa?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Maria Lidbaum; [2017]
    Nyckelord :motivation; pedagogik; idrott och hälsa; tonårsflickor;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att öka förståelsen för varför flickor i åk 8 kan ha ett lågt engagemang för lektioner i idrott och hälsa och vad som kan öka engagemanget hos dem  Frågeställningar 1. Varför är flickorna inaktiva under lektionerna? 2. Vad upplever flickorna skulle motivera dem till ökad aktivitet under lektionerna? 3. LÄS MER

  3. 8. Vem duschar? : En kvantitativ studie om vilka elever i årskurs 9 som duschar efter lektioner i idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mathilda Sundström; [2017]
    Nyckelord :dusch; skoldusch; omklädningsrum; ombyte; hygien; mobbning; kränkning; idrott; hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studie vill undersoka varfor/varfor inte elever vill duscha i omkladningsrummet efter lektionerna i idrott och halsa. Fragestallningarna blir saledes: Hur stor andel av eleverna i arskurs nio duschar efter lektionerna i idrott och halsa? Finns det nagot samband mellan att duscha efter lektionerna i idrott och halsa och elevers vanor av fysisk aktivitet? Duschar lagidrottare efter lektionerna i idrott och halsa i storre utstrackning an andra som ar fysiskt aktiva? Finns det nagot samband mellan att duscha efter lektionerna i idrott och halsa och elevers installning till amnet? Skiljer sig duschvanorna efter lektionerna i idrott och halsa mellan konen? Metod Med en enkatundersokning fick arskurs nio-elever fran tva skolor svara pa fragor kring fysisk aktivitet i och utanfor skolan samt upplevelsen av omkladningsrummet, genom att kryssa for det alternativ de ansag passa in bast pa dem. LÄS MER

  4. 9. Makten i omklädningsrummet : En essä om en auktoritetskonflikt mellan hem och skola

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Larsson Pellbjer; [2016]
    Nyckelord :Shower; power; parents; culture; elementary school; sports; Dusch; makt; föräldrar; kultur; grundskola; idrott;

    Sammanfattning : Jag har i min essä utgått från ett dilemma som utspelar sig i skolans omklädningsrum. Syftet med min undersökning är att förstå varför vissa tjejer inte duschar efter idrottslektion. För mig som skolad idrottstjej är det nämligen en självklarhet. Det tillhör en kultur och det är viktigt inte minst ur en hygienisk aspekt. LÄS MER

  5. 10. Omklädningsrummet och elevers deltagande på idrotten : enkä̈tstudie med elever och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mariette Boelskift; [2016]
    Nyckelord :Dusch; Fysisk miljö; idrott och hälsa; Kränkning; Mobbning; Omklädningsrum; Trygghet;

    Sammanfattning : Ett syfte med denna studie har varit att undersöka elever upplevelser i årskurs 6 samt några klasser i årskurs 7 och deras upplevelser i omklädningsrummen före och efter lektionen i ämnet idrott och hälsa. Mer specifikt undersöktes om det finns elever som känner sig kränkta, vad det är för kommentarer som hörs i omklädningsrummet och om eleverna har förslag till förbättringar. LÄS MER