Sökning: "education sustainable development"

Visar resultat 1 - 5 av 749 uppsatser innehållade orden education sustainable development.

  1. 1. "Jag får alltid lite ångest av att prata om och tänka på framtidens klimat" : Gymnasieelevers syn på sin klimatpåverkan och klimatångest, samt på skolans undervisning av miljö, klimat och hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Johanna Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Biologi; gymnasieelever; hållbar utveckling; klimatångest; miljö; naturkunskap; oro; skola; undervisning.;

    Sammanfattning : Illavarslande rubriker om klimatet och klimatångest har blivit allt vanligare i dagens samhälle. Debatter och diskussioner om global uppvärmning, klimatförändringar och konsekvenser av dessa verkar endast stiga i intresse. LÄS MER

  2. 2. How commercialization rate impacts the profits of dairy farms in Kenya

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Jens Mårtensson; [2024]
    Nyckelord :Smallholder farmer; Milk production; Economic development; Agricultural productivity; Poverty reduction; Livestock management;

    Sammanfattning : This study investigates the relationship between farm profitability and commercialization rates among smallholder farmers in Kenya. Through an analysis of data from 453 farms, the research examines several factors, including milk production, household size, education level, and livestock ownership, that can affect commercialization rate and dairy profit. LÄS MER

  3. 3. Biologiundervisning i förskolan, vad är det? : En intervjustudie om biologiundervisningens karaktär i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Persson; Emmie Uhlén; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic questions; Education; Preschool; Preschool Teachers; Biologi; Didaktiska frågor; Förskola; Förskollärare; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa biologiundervisningens karaktär i förskolans undervisningsverksamhet utifrån förskollärararnas uppfattningar. Detta görs genom frågeställningarna; Vilket innehåll behandlas inom biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilka undervisningsstrategier används i biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilket syfte får biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Studien tar sin utgångspunkt i att belysa biologi som ämnesområde då det inte framställs explicit i förskolans Läroplan Lpfö 18, trots att innehållet behandlar biologi. LÄS MER

  4. 4. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Camilla Berneklint; [2024]
    Nyckelord :Home Economics; Education for Sustainable Development; Agenda 2030; Sustainable Development Goals and Education; Hem- och konsumentkunskap; lärande för hållbar utveckling; Agenda 2030; globala målen samt undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Assessing Saudi Arabia's Vision 2030: Economic Diversification, Social Inclusion, and Environmental Preservation through the Triple Bottom Line Lens

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Zara Salman; [2024]
    Nyckelord :Sustainable development; Saudi Arabia; National Interest; Economic reformation; Vision 2030; Agenda 2030; Triple Bottom Line Theory.;

    Sammanfattning : This essay critically analyzes the implementation of Saudi Arabia's Vision 2030 initiative through a detailed descriptive case study as the methodological framework, employing the Triple Bottom Line (TBL) model as the theoretical basis. The essay delves into the alignment of Vision 2030 with TBL principles, particularly in its influence on economic diversification, social inclusivity, and environmental conservation. LÄS MER