Sökning: "efter elevens förutsättningar"

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser innehållade orden efter elevens förutsättningar.

  1. 1. Intensivundervisning som intervention - en pilotstudie om genomförbarhet av en intensivundervisning i multiplikation i årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Olsson Lotta; Hagström Åsa; [2023-08-07]
    Nyckelord :Intensivundervisning; intervention; multiplikation; representation; dialog; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning om tidiga insatser i matematik och betydelsen av dessa. Till viss del finns det även forskning om hur tidiga insatser påverkar matematiklärandet i äldre åldrar. Däremot finns det inte så mycket forskning om eller material för genomförande av intensivundervisning för högstadiet. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser och erfarenheter av problematisk skolfrånvaro utifrån elevens perspektiv - en metasyntes

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Christina Koskinen; [2023]
    Nyckelord :Problematic school absenteeism; occupational therapy; occupational justice; lived experiences; Problematisk skolfrånvaro; arbetsterapi; occupational justice; erfarenheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Introduktion: Problematisk skolfrånvaro kännetecknas av att eleven inte mår bra och inte har fått rätt stöd och hjälp. Skolfrånvaro skapar stora samhällskostnader och kan få betydande konsekvenser på individnivå. LÄS MER

  3. 3. Tydliggörande pedagogik : En studie av lärares och specialpedagogers möjlighet till samverkan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Cecilia Wihlbeck; [2023]
    Nyckelord :lärmiljö; visuellt stöd; handledning; resurser; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att skapa kunskap om i vilken omfattning tydliggörande pedagogik används i undervisningen och i vilken omfattning lärare och specialpedagog samarbetar kring detta och om detta skiljer sig åt mellan kommunal och fristående skola. Forskning talar för den tydliggörande pedagogikens betydelse i anpassningen av undervisningen efter elevernas behov och förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd på fritidshemmet : En fenomenografisk studie av lärare i fritidshems uppfattningar om anpassningar för att främja inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Göran Lensson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; anpassningar; lärare i fritidshem; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar anpassningar som de gör i sitt arbete för att främja inkludering av barn i behov av särskilt stöd. men också att undersöka vilka hinder och möjligheter de uppfattar i arbetet med inkludering. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER