Sökning: "egeninitierad"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet egeninitierad.

  1. 1. “Fröken! När ska du gå?!!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ramzi Jawhar; Serdar Uygun; [2023-10-19]
    Nyckelord :Egeninitierad lek; Styrd lek; Fritidshem; Fritidslärare; Lärare i fritidshem; Konflikthantering; Problemlösning; Alliansbildning; Relationsarbete; Identitetsskapande; Maktrelationer; Kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens syn på barns möjlighet till återhämtning i utomhusmiljön : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Bergkvist; Sofie Löfgren; [2023]
    Nyckelord :Återhämtning förskola utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare ser på barns inflytande, barns möjligheter samt behov av egeninitierad återhämtning i förskolans utomhusmiljö. Ämnet är valt för att bidra till en större förståelse för hur utomhusmiljön kan gynna barnens återhämtning. LÄS MER

  3. 3. När inget annat är planerat : En intervjustudie kring villkoren för barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Louise Tordelius; Cajsa Möller; [2022]
    Nyckelord :Barndom; fri lek; förskola; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Studien har för avsikt och syfte att undersöka villkoren för den fria leken i en förskolekontext, då undervisningsbegreppet blivit mer framträdande i styrdokumenten och där leken framställs att användas i ett utbildningssyfte. Detta genom att ställa oss frågorna; vilket utrymme den fria leken ges, vilken innebörd den fria leken har utifrån förskollärarnas uppfattning och om det görs skillnad på den fria leken och annan verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Strategiskt arbete att åtgärda förorenade områden : Kartläggning av faktorer som bidrar till ett framgångsrikt strategiskt arbete att åtgärda förorenade områden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Carina Petersson; [2022]
    Nyckelord :Förorenade områden; strategiskt; egeninitierad; tillsyn;

    Sammanfattning : En stor del av Sveriges förorenade områden tillkom under industrialiseringen i slutet av 1800-talet och in på 1900-talet. Under tiden mellan 1998 och 2015 genomförde Naturvårdsverket och Sveriges 21 länsstyrelser en inventering av nedlagda verksamheter som kan ha skapat en föroreningsproblematik, och i dagsläget finns cirka 84 000 potentiellt förorenade områden identifierade. LÄS MER

  5. 5. “Det är ju bara vi vuxna som tror att i endockvagn så ska det ligga dockor” : - En kvalitativ intervjustudie av sex förskolläraresuppfattningar om barns egeninitierade lek iförskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Hagström; Simone Persson Wrangfalk; [2021]
    Nyckelord :: egeninitierad lek; förskollärare; inomhuslek; inomhusmiljö; krigslek; uppfattninga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera och tolka förskollärares uppfattningar om barns egeninitierade lek i förskolans inomhusmiljö. Vi anser det angeläget då alltmer forskning betonar vikten av lekens egenvärde och följaktligen blir alltmer kritisk till förskollärares olika styrningsstrategier för lek som nyttig och lugn kontra lek som viktig i sig (Arnér & Tellgren, 2006; Nilsson et. LÄS MER