Sökning: "ekologisk förpackningsdesign"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ekologisk förpackningsdesign.

  1. 1. Vilja finns med det är svårt : Ekologiska produkters visuella kommunikation

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Hanna Hynynen; Stina Knutsson; [2023]
    Nyckelord :Förpackningsdesign; miljö; ekologisk; kakao;

    Sammanfattning : Hur lockar ekologiska förpackningar konsumenterna med hjälp av visuell kommunikation? Syftet med uppsatsen är att studera vilka visuella element återfinns på ekologiska förpackningar, specifikt kakaoförpackningar. Samt hur konsumenterna uppfattar ett urval ekologiska kakaoförpackningars visuella kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Att märkesprofilera soja - En diskursanalys i hur/om ekologisk hållbarhet associeras till förpackningar av frysta sojabaserade köttsubstitut

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Niki Asimakidis; [2018]
    Nyckelord :associationer; branding; soja; varumärkesprofilering; förpackningsdesign; hållbarhet; köttsubstitut;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur/om ekologisk hållbarhet presenteras på förpackningar av frysta sojabaserade köttsubstitut. Med hjälp av 66 respondenter utförs en diskursanalys av varumärkena Oumph!, Anamma och Hälsans Kök. LÄS MER

  3. 3. Konsumentens gröna livsmedelskompass

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Luiza Schunnesson Flores da Cunha; [2017]
    Nyckelord :Brand identity; Green marketing; Eco labels; Eco design; Food packaging design; Consumers decisions; Environmental certification; Ecological; Food products; Förpackningsdesign för livsmedel; Varumärkesidentitet; Grön marknadsföring; Ekologisk design; Miljöcertifieringar; Ekologiska livsmedel; Konsumentval;

    Sammanfattning : This study aimed to get a better understanding for how packaging design, brand and certifications guide Swedish consumers when choosing between different ecological food products. The study further investigated how brands could use packaging design and a certification strategy as a way to advertising the brand and the food as ecological. LÄS MER

  4. 4. Att vara ekologisk : En kvalitativ studie om hur konsumenter ser på ekologiska förpackningar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emmie Wikström; Sara Vesterlund; [2015]
    Nyckelord :Förpackningsdesign; visuell kommunikation; ekologi; förpackningskommunikation; ekologisk förpackningsdesign; förpackningar;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Det är sedan tidigare konstaterat att förpackningens visuella utformning är ett viktigt marknadsförings- och positioneringsverktyg och används för att kommunicera varumärken. Den visuella utformningen är särskilt viktig på förpackningar till lågengagemangsprodukter då tidigare forskning visat att konsumenter ofta väljer förpackningar baserat på deras utseende. LÄS MER

  5. 5. Re-design av Persgårdens förpackningsserie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Data- och elektroteknik

    Författare :Emelie Thorsén; Maja Sjöberg; [2014]
    Nyckelord :Designprocess; Ekologiskt; Förpackning; Förpackningsdesign; Grafisk design; Kärnvärde; Livsmedelsförpackning; Persgården; Re-design;

    Sammanfattning : Förpackningen blir viktigare och viktigare och är ibland den enda kommunikationskanalen gentemot konsumenten, speciellt i små familjeföretag. Persgården är ett litet familjeföretag som är beläget ute på Visingsö och de säljer ekologisk müsli, dadlar i olika former samt frukt & nötmix. LÄS MER