Sökning: "elektronisk marknadsplats"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden elektronisk marknadsplats.

  1. 1. Electronic Transportation Markets and New Technology

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Taulant Golaj; Bo Sümegi; Hakija Wargenkrook; [2014]
    Nyckelord :electronic transportation markets; road transportation; payload; RFID; empty running; competition;

    Sammanfattning : En transportbörs är en elektronisk marknadsplats där transportsäljare kan annonsera ledig kapacitet till försäljning och transportköpare kan ge förfrågningar på transporter. När aktörerna på transportbörsen har hittat en sälj- eller köpannons som passar deras behov sluter de avtal om en transport. LÄS MER

  2. 2. ANVÄNDBARHET OCH HANDLINGSBARHET PÅ ELEKTRONISKA B2B MARKNADSPLATSER : En fallstudie på Visma Proceedo ur leverantörens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro universitet

    Författare :Mikael Ahlinder; Martin Wiklund; [2009]
    Nyckelord :Användbarhet; handlingsbarhet; elektronisk marknadsplats; B2B;

    Sammanfattning : De elektroniska marknadsplatsernas betydelse för affärstransaktioner världen över har ökat dramatiskt de senaste åren. Allt fler företag väljer att ta med sina befintliga kundkontakter eller skapa nya via dessa marknadsplatser. LÄS MER

  3. 3. Hur kan elektroniska marknadsplatser anpassas för att underlätta integrering med leverantörernas interna informationssystem?

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro universitet

    Författare :Emir Dizdarevic; Sadmir Halilovic; [2008]
    Nyckelord :Elektroniska marknadsplatser; B2B; Systemintegration; Integration;

    Sammanfattning : Elektronisk handel (e-handel) mellan företag ofta kallad B2B är ingen ny företeelse. Olika företag har genom åren investerat mycket i att automatisera sina interna processer, som har lett till stora effektivitetsbesparingar. Med hjälp av teknikens framfart fick man också möjligheter att utbyta information automatiskt mellan olika företag. LÄS MER

  4. 4. eProcurement på SAS

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mats Andersson; Karin Fröderberg; [2001]
    Nyckelord :eProcurement; indirekt material; inköp; marknadsplats; SAS; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Bakgrund: SAS och 12 andra flygbolag startade under 2001 en marknadsplats som skulle vända sig till flygbranschen. SAS ser dock ett behov att även göra inköp av indirekt material via någon form av e-procurementlösning, till exempel via en marknadsplats, för att på så sätt ytterligare effektivisera sin inköpsprocess. LÄS MER

  5. 5. Hur formar vi en attraktiv Informationssystemarkitektur för e-handel?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Amela Djulic; Agneta Jönsson; [2000]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elektronisk handel har utvecklats och vuxit dramatiskt under de senaste åren. Eftersominternet som marknadsplats är global innebär det att informationen är global och det ärsvårt att integrera denna. Det finns olika sätt att strukturera information och under senareår har olika arkitekturfilosofier utvecklats. LÄS MER