Sökning: "elever med språkstörningar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden elever med språkstörningar.

  1. 1. Utmaningarna med språkstörning i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Valmire Rama; Dragan Strenglund; [2023]
    Nyckelord :language disorder; elever med språkstörningar; SO-didaktik; språkstörning; språkstörningar i SO-undervisningen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka de utmaningar som lärare upplever i ett arbete med elever som har språkstörningar i SO-undervisningen. Studien utförs med hjälp av kvalitativa metoder i form av semistrukturerade intervjuer. I studien intervjuas sex lärare, varav fem arbetar på en och samma skola. LÄS MER

  2. 2. Hur ska man förstå det här? - En systematisk forskningsöversikt om framgångsfaktorer i arbetet med elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Vinka Arancibia Duran; [2020-08-12]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; Språklig störning; språklig sårbarhet; language impairment; framgångsfaktorer; language disorder;

    Sammanfattning : Att ha språkstörning innebär att man har en funktionsnedsättning där hjärnan uppfattar språk och språkljud på ett annorlunda sätt (Hjärnfonden, 2020). Det är en svår process för personer med en språkstörning att lära sig nya ord och dess betydelse men även hur olika språkvariationer och dialekter, så kallade idiom och spoonerismer, vilket betyder att man kastar om språkljuden för att få nya betydelse på samma ord, påverkar ordkunskapen och orddörrådets utveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Jag vill arbeta med mina vänner i klassrummet” : En kvalitativ studie om inkludering av elever med en språkstörning in i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christa Ndayishimiye; Josefine Carlmark; [2018]
    Nyckelord :inclusion; language disturbance; anpassning; funktionsnedsättning; inkludering; likvärdig utbildning; lärare; samundervisning; specialundervisning; språkstörning; speciallärare;

    Sammanfattning : I detta arbete bestämde vi oss för att tänka utifrån elevperspektivet när vi studerade i vilken mån elever med språkstörning inkluderas i sina klasser. Vi utgick från hur eleverna själva känner gällande inkludering; om de upplever att de inkluderas eller inte. LÄS MER

  4. 4. Faktorer som kan påverka elevens resultat i yrkesämnen på gymnasiet. : En studie ur elevens perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carina Svendén; [2018]
    Nyckelord :Särskilt stöd; extra anpassningar; yrkeselev; yrkeslärare; yrkesprogram på gymnasiet; yrkesämne;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka olika faktorer som påverkar elevens resultat i yrkesämnen på gymnasiet. Studien skulle också visa elevens behov av särskilt stöd och extra anpassningar inom de programgemensamma ämnena: ”yrkesämnen” på gymnasiets yrkesprogram. LÄS MER

  5. 5. Likvärdig skola för alla? : En kvalitativ studie om pedagogers syn på en likvärdig undervisning för elever med språkstörning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefin Hoppe; Therese Virolainen; [2018]
    Nyckelord :Equivalent education; language disorder; language impairment; special education reform; securitization theory; inclusion; thematic teaching; primary school and elementary school.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka om elever med funktionshinder får motsvarande utbildning och om undervisningen är kopplad till skolan som styrdokument. Undersökningen består av intervjuer med fyra lärare som alla arbetar med studenter med nedsatt språk i sin verksamhet. LÄS MER