Sökning: "yrkesprogram på gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden yrkesprogram på gymnasiet.
1. VEM FÅR SYNAS? : En ikonografisk visuell analys av läroböcker inom samhällskunskap för yrkesprogram på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Textbooks are one of the most common educational materials used at Swedish upper secondary schools. Diversity and inclusion have become increasingly important topics in Swedish society, and it is important to ensure that they are reflected in learning materials such as textbooks. LÄS MER
2. ”Allt behöver inte handla om skotrar, brott och epor” : En intervjustudie om litteraturundervisningens främmandegörande potential i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Det här är ett examensarbete som behandlar svenskämnets litteraturundervisning. Syftet är att genom intervjuer undersöka vad sju svensklärare på gymnasiet säger om sin litteraturundervisning, på både yrkes- och studieförberedande program, utifrån ett främmandegörande perspektiv. LÄS MER
3. Praons påverkan på gymnasievalet : Ur elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Allt fler elever väljer de högskoleförberedande programmen framför yrkesprogrammen på gymnasiet. Det kan finnas en del olika faktorer till detta. Det kan exempelvis bero på intresset, status, pengar, förväntningar av andra med mera. På lång sikt kan det leda till att viktiga yrkesgrupper försvinner. LÄS MER
4. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER
5. Läromedel och skrivdiskurser : En undersökning av hur skrivande behandlas i fyra olika läromedel för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie har som ambition att undersöka hur skrivande behandlas i fyra olika läromedel för gymnasiekursen svenska 1, varav två läromedel är designade för yrkesprogram och två för högskoleförberedande program. Frågeställningarna är kopplade till studiens teori: skriftspråksdiskurser samt hur resultatet kan tolkas utifrån läroplanen Gy11 samt kursplanen för svenska 1. LÄS MER