Sökning: "elevernas bakgrund påverkar resultatet"

Visar resultat 11 - 15 av 105 uppsatser innehållade orden elevernas bakgrund påverkar resultatet.

  1. 11. Vilka faktorer påverkar gymnasieelevers möjligheter att nå kunskapsmålen och lyckas ta gymnasieexamen? : En kvantitativ studie baserad på Skolinspektionens Skolenkäten och elevresultat från vårterminen 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jan-Olof Larsson; [2023]
    Nyckelord :Exam results; high school students; influencing factors; knowledge goals; School Inspectorate s School Questionnaire; Examensresultat; gymnasieelever; kunskapsmål; påverkande faktorer; Skolinspektionens Skolenkät;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomfört en studie baserad på offentliga uppgifter om gymnasieskolor och på resultatet av Skolinspektionens Skolenkät 2021, med syftet att identifiera faktorer som visar på samband med gymnasieelevers möjligheter att nå kunskapsmålen och lyckas ta gymnasieexamen inom planerad tid. Skolenkäten visade sig dock inte vara helt optimalt utformad för att kunna identifiera samband mellan undervisningsrelaterade faktorer och elevresultat. LÄS MER

  2. 12. Sociala processer och socioekonomiska förutsättningar i skolan : En studie om lärarens syn på socioekonomiska förutsättningar och dess påverkan på elevernas prestationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Viktoria Svensson; [2023]
    Nyckelord :Grannskapseffekter; peer-effekt; socioekonomiskt kapital; skola; elevers prestationer;

    Sammanfattning : Skolan ska vara en aktör i samhället som jobbar för elevers likvärdiga framtida förutsättningar oavsett bakgrund. Socioekonomiska förutsättningar har lett till ojämlikheter i utbildningen i Sverige. Socioekonomisk segregation har setts vara avgörande för elevers prestationer och är en faktor som motarbetar skolans syfte. LÄS MER

  3. 13. Högläsning : en kunskapsöversikt om hur högläsning som pedagogiskt verktyg utvecklar litteracitet hos elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Blomster; Mikaela Tovetjärn; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; didaktiska metoder; litteracitet; sakprosa; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka den forskning som finns kring högläsning och dess betydelse för elevers litteracitetsutveckling i årskurs F-3. I kunskapsöversikten presenteras en sammanställning av forskningsområdet kring lärares högläsning i klassrummet. LÄS MER

  4. 14. Idrott och hälsa, ett ämne för alla? : En kvalitativ studie kring hur elevers socioekonomiska situation påverkar deltagandet i ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Elin Lackegård; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; socioekonomiska förhållanden; föreningsidrott; kapital; deltagande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elevernas socioekonomiska och sociokulturellaförhållanden kan påverka deras deltagande på lektionerna. Empirin samlades in genomkvalitativa intervjuer samt fokusgruppsintervjuer på en skola i ett område med lägresocioekonomiska förutsättningar. LÄS MER

  5. 15. Andraspråksutvecklingsarbetet i praktiken : En kvalitativ studie om svenska som andraspråklärares syn på andraspråksutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Cejna Demirsoy; Sophie Aleke; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Språkets roll är centralt för alla människor och det sätter sin prägel på livet för andraspråksindivider, genom att det påverkar deras möjlighet att komma in i samhället. Detta gör att svenska som andraspråksundervisningen blir jätteviktig för dessa individer, eftersom det är först där språkutvecklingen kan befrämjas(Skolverket, 2019, s. LÄS MER