Sökning: "elevernas bakgrund påverkar resultatet"

Visar resultat 21 - 25 av 105 uppsatser innehållade orden elevernas bakgrund påverkar resultatet.

  1. 21. Globalt är kanske också lokalt här? : Flerspråkighet, en fördel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Salander; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; kommunikation; matematikundervisning; mångkulturellt lärande;

    Sammanfattning : För att skapa en förståelse för hur flerspråkigheten syns i klassrummet genomfördes denna studie med avsikt att lyfta fram fördelar med ett flerspråkigt klassrum i matematikundervisningen. I denna studie syftar flerspråkighet till elever som minst talar två språk flytande och har ett annat språk än det som nyttjas i undervisningen. LÄS MER

  2. 22. Idrottslärares upplevelse av hur de kan främja fysisk aktivitet i skolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Wilma Hedvall; Fanny Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Physiotherapy; physical activity; physical education; school physioterapist; physical activity in school; student health; Fysioterapi; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; skolfysioterapeut; fysisk aktivitet i skolan; elevhälsan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn och ungdomar rör på sig allt mindre vilket medför negativa hälsokonsekvenser både fysiskt och psykiskt. Denna population spenderar stor del av dagarna i skolan vilket ger idrottsläraren en viktig roll i att främja fysisk aktivitet hos eleverna. LÄS MER

  3. 23. Meningsfullt lärande i det naturvetenskapliga klassrummet : En studie om vad som skapar engagemang i undervisningen ur lärare och elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Elin Persson; [2022]
    Nyckelord :Meningsfullt lärande; engagemang; KASAM; naturvetenskapsundervisning; varierad undervisning; visuella representationer;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie grundar sig i syftet att undersöka vad meningsfull undervisning i detnaturvetenskapliga klassrummet innebär ur ett lärar- och elevperspektiv i årskurs 4–6. Vilka metodersom engagerar eleverna och som lärare använder eftersom studier visar att ämnet inte engagerareleverna då de har svårt att se syftet med undervisningen. LÄS MER

  4. 24. Läraren, den avgörande faktorn!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Lovisa Åsén; [2022]
    Nyckelord :ledarskap; studiero; slöjd; slöjdlärare; förhållningssätt; lärarstil;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad forskning säger är ett bra ledarskap för studiero och vad forskning säger om slöjdlärares arbetssätt och inställning till ämnet slöjd. Målet är att undersöka och föra en diskussion kring hur lärarnas olika förhållningsätt till eleverna och undervisningen påverkar elevernas lärande och sociala miljö i slöjden på olika sätt. LÄS MER

  5. 25. Oro i klassrummet vid modersmålsundervisning: former och konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Iman Hasan Mahdi; [2021-11-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka på vilka sätt modersmålslärare och en enhetschef samt elever upplever svårigheter när det finns olika typer av oro i klassrummet och brist på arbetsro under lektionerna på högstadiet. Vad beror det på att eleverna stör och skapar oro vid en frivillig undervisning som modersmålet? Beror problematiken bara på elevernas beteende? Eller, finns det något annat, som bidrar till att arbetsro i klassrummet inte fungerar, som tid för modersmålsundervisningen, lokaler, kulturella skillnader, antal elever i klassen, socialt samspel, disciplin, elever med svårigheter och ledarskap? Utifrån mina frågeställningar söker jag svar på frågan om oro i klassrummet och brist på arbetsro kan leda till att eleverna vill sluta läsa sitt modersmål? Undersökningens empiri utgörs av intervjuer med en enhetschef, sex modersmålslärare i olika språk och diskussion med sex elever. LÄS MER