Sökning: "elevers delaktighet i matematikundervisningen"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden elevers delaktighet i matematikundervisningen.

  1. 21. ”-Delaktighet gör att du lär dig och får intresse!”En etnografisk studie kring delaktighet imatematikundervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kerstin Andersson; Cecilia Wanqvist; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Delaktighet, dilemma, inkludering, matematikundervisning, perspektiv, samspel och kommunikation.AbstractSyfte: Studiens syfte var att undersöka hur två matematiklärare bemöter de dilemman som uppstår kring elevers delaktighet i matematikundervisning. Vi har även belyst lärarnas egen syn på hur de kan hantera dessa dilemman. LÄS MER

  2. 22. Det handlar om delaktighet : Några grundsärskolelärares konstruktioner av elevers delaktighet i ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lena Boström; [2016]
    Nyckelord :group interviews; intellectual disability; participation; social construction; special school; teachers in mathematics; delaktighet; grundsärskola; gruppintervjuer; intellektuell funktionsnedsättning; matematiklärare; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa några grundsärskolelärares konstruktioner av elevers delaktighet i ämnet matematik. För att kunna belysa lärares konstruktioner har jag genomfört kvalitativa gruppintervjuer med lärare, inom grundsärskolans olika stadier, som alla undervisar i ämnet. LÄS MER

  3. 23. Vilka faktorer påverkar användningen av den interaktiva skrivtavlan i matematikundervisningen enligt lärare? : En intervjustudie med sex lärare i årskurs 1-5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maria Persson; [2015]
    Nyckelord :interaktiv skrivtavla; matematik; lärande; digitala verktyg; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om lärares erfarenheter av och uppfattningar om att använda den interaktiva skrivtavlan i matematikundervisning samt hur den påverkar elevers lärande i matematik. Studien visar att skrivtavlan används huvudsakligen som ett demonstrationsverktyg för läraren vid exempelvis genomgångar och repetition. LÄS MER

  4. 24. Låt oss vara med! : -Om elevers delaktighet i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helena Ekeroth; Hanna Sarenvik; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Delaktighet i undervisningen är något som är väldigt viktigt, samtidigt som det alltför sällan sker. Vårt syfte med denna studie var därför att undersöka elevers upplevelser av delaktighet i planering och genomförande avmatematikundervisningen. Detta gjorde vi genom att utgå från arbetsättet måldialog. LÄS MER

  5. 25. Identitetsskapande i matematik - fem elever syn på matematik och sig själva som matematiker

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Alfredsson; [2015]
    Nyckelord :identitet; identitetsskapande; matematikutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Den matematiska identiteten och synen på sig själv som lärande i matematik spelar en betydande roll i en elevs matematiska utveckling. Palmer (2010, 2011) menar att den matematiska identiteten inte är statisk, utan omskapas ständigt, och den är beroende av situation och sammanhang. LÄS MER