Sökning: "elevers delaktighet i matematikundervisningen"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden elevers delaktighet i matematikundervisningen.
21. ”-Delaktighet gör att du lär dig och får intresse!”En etnografisk studie kring delaktighet imatematikundervisningen
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Nyckelord: Delaktighet, dilemma, inkludering, matematikundervisning, perspektiv, samspel och kommunikation.AbstractSyfte: Studiens syfte var att undersöka hur två matematiklärare bemöter de dilemman som uppstår kring elevers delaktighet i matematikundervisning. Vi har även belyst lärarnas egen syn på hur de kan hantera dessa dilemman. LÄS MER
22. Det handlar om delaktighet : Några grundsärskolelärares konstruktioner av elevers delaktighet i ämnet matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa några grundsärskolelärares konstruktioner av elevers delaktighet i ämnet matematik. För att kunna belysa lärares konstruktioner har jag genomfört kvalitativa gruppintervjuer med lärare, inom grundsärskolans olika stadier, som alla undervisar i ämnet. LÄS MER
23. Vilka faktorer påverkar användningen av den interaktiva skrivtavlan i matematikundervisningen enligt lärare? : En intervjustudie med sex lärare i årskurs 1-5
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om lärares erfarenheter av och uppfattningar om att använda den interaktiva skrivtavlan i matematikundervisning samt hur den påverkar elevers lärande i matematik. Studien visar att skrivtavlan används huvudsakligen som ett demonstrationsverktyg för läraren vid exempelvis genomgångar och repetition. LÄS MER
24. Låt oss vara med! : -Om elevers delaktighet i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Delaktighet i undervisningen är något som är väldigt viktigt, samtidigt som det alltför sällan sker. Vårt syfte med denna studie var därför att undersöka elevers upplevelser av delaktighet i planering och genomförande avmatematikundervisningen. Detta gjorde vi genom att utgå från arbetsättet måldialog. LÄS MER
25. Identitetsskapande i matematik - fem elever syn på matematik och sig själva som matematiker
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den matematiska identiteten och synen på sig själv som lärande i matematik spelar en betydande roll i en elevs matematiska utveckling. Palmer (2010, 2011) menar att den matematiska identiteten inte är statisk, utan omskapas ständigt, och den är beroende av situation och sammanhang. LÄS MER