Sökning: "elevers delaktighet i matematikundervisningen"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden elevers delaktighet i matematikundervisningen.

  1. 16. Hur tänkte du nu? : En studie kring frågetyper i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mikael Andersson; Jimmy Andersson; [2018]
    Nyckelord :frågor; frågeställningar; frågetyper; matematiklektioner; uppföljning;

    Sammanfattning : Utifrån rådande forskning och rapporter från Skolverket framstod det att det funnits och fortfarande finns brister i hur lärare ställer frågor under matematiklektioner. Det finns också studier som visar på hur lärare följer upp elevers svar och skapar diskussioner under lektionerna. LÄS MER

  2. 17. Delaktighet och läroplanen : Några särskoleintegrerade elevers uppfattning om delaktighet vid planeringen och upplägget av matematikundervisningen och deras kännedom om läroplanen.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jenny Enlund; [2017]
    Nyckelord :Integrated special school group; intellectual disability; students’ perception; participation; planning; mathematic; curriculum; Särskoleintegrerad; intellektuell funktionsnedsättning; elevers uppfattning; delaktighet; planering; matematik; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva några särskoleintegrerade elevers uppfattningar om delaktighet vid planeringen av matematikundervisningen. Studiens frågeställningar är: Vad framkommer i elevernas utsagor om läroplanen och kunskapskraven? Vad framkommer i elevernas utsagor om kopplingen till läroplanen eller kunskapskraven vid planeringen och upplägget av matematikundervisningen? Hur beskriver eleverna sin vilja till delaktighet i matematikundervisningen och dess utformning? Hur beskriver eleverna sin delaktighet i planerandet av matematikundervisningen är i jämförelse med sina klasskamrater? De fyra intervjuade eleverna har alla diagnosen intellektuell funktionsnedsättning, de följer grundsärskolans läroplan och är placerade i grundskolan. LÄS MER

  3. 18. Formativ bedömning i matematikundervisningen : En litteraturstudie om formativ bedömning utifrån matematikdidaktiskforskning gällande elever i årskurs 1–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emelie Jacobs; [2017]
    Nyckelord :formativ bedömning; matematik; förutsättningar; svårigheter; elevers lärande; årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att, utifrån aktuell forskning, undersöka vad som kan krävas för att den formativa bedömningen i matematikundervisningen ska bidra till att stärka elevers matematiska lärande. Vilka förutsättningar krävs för att formativ bedömning i matematikundervisningen ska bidra till en kunskapsutveckling hos elever på låg- och mellanstadiet samt vilka svårigheter kan formativ bedömning innebära för lärare som undervisar i matematik? Med formativ bedömning menas en fortlöpande process eller aktivitet för lärare och elever i undervisningen där återkopplande information ges i syfte att utveckla främst elevens lärande. LÄS MER

  4. 19. Kommunikationens roll i det matematiska klassrummet för elever med blindhet utifrån ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Bigelius; [2017]
    Nyckelord :Blindhet; delaktighet; kommunikation; kommunikativ undervisning; matematik;

    Sammanfattning : I dagens matematikundervisning ska eleverna utveckla olika förmågor, varav många är kommunikativa. Detta ska enligt styrdokumenten genomföras i en skola som tar hänsyn till elevers olika behov med en strävan att uppväga skillnader av elevernas olika förutsättningar. LÄS MER

  5. 20. Lärares strategier för att skapa yttre motivation i matematik samt idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Sandra Fridlund; [2016]
    Nyckelord :external regulation; motivation; Self-determination theory; yttre motivation; motivation; Self-determination theory; lärare;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på problematiken beträffande elevers motivation i skolan. Problematiken som framgår är att fler elever är omotiverade till att delta i matematik samt idrott och hälsa än för några år sedan. Tidigare forskning lyfter även fram vikten av att det är lärarnas främsta ansvar att motivera eleverna i skolan. LÄS MER