Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ett SEende arbetssätt i matematik : ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Karin Stenegård; Susanne Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Matematik; specialpedagogik; inkludering; delaktighet; differentiering; öppna frågor; samarbete;

    Sammanfattning : A Visual Method in Mathematics – from a special need education perspective Sverige har under en längre tid påvisat låga resultat i matematik i internationella mätningar. Vissa källor anser att det beror på att matematikundervisningen inte följer läroplanens mål med att vara ett problemlösande och reflekterande ämne. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet i matematikundervisningen : En kvalitativ studie genomförd i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linn Friberg; Jennie Sandell; [2023]
    Nyckelord :matematik; undervisning; delaktighet; årskurs 3;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolinspektionens rapport (2018, s.4) är delaktighet en central del för elevers lärande och utveckling. Genom studien ville vi utveckla förståelsen för vilka komponenter och faktorer som främjar delaktighet i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande lärmiljö i matematik : Några speciallärares erfarenheter av samarbete, tillgänglighet och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Molander; Carola Ström; [2022]
    Nyckelord :inkludering; lärmiljö; matematik; samarbete; speciallärare;

    Sammanfattning : I rollen som speciallärare ingår det att kritiskt analysera och medverka i det förebyggande arbetet genom att identifiera olika elevers behov och anpassa den pedagogiska verksamheten. Speciallärare ska stödja lärare och arbeta förebyggande genom att minska hinder i lärmiljön. LÄS MER

  4. 4. Strategier & verktyg för flerspråkiga matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Nilser; Cansu Elhüseyni; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; grundskola; matematik; matematikundervisning; strategier; verktyg;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har haft som syfte att utifrån befintlig forskning redogöra för olika strategier och verktyg som lärare använder sig av för att bidra till flerspråkiga eleverskunskapsutveckling inom matematik. Att kommunicera matematik är både brett och komplext men framför allt centralt i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Videoklipp i matematikundervisningen : En interventionsstudie om hur matematiska videoklipp påverkar elevers motivation och prestation i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Philip Andersson; Jon Larsson; [2022]
    Nyckelord :Matematiska videoklipp; motivation; prestation; matematikundervisning; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Den här interventionsstudien undersöker hur matematiska videoklipp påverkar elevers motivation och prestation i matematik. Studien bygger på vår tidigare konsumtionsuppsats Videoklipp i matematikundervisningen – En systematisk litteraturstudie om hur matematiska videoklipp kan användas och påverkar elevers motivation (Larsson & Andersson, 2021). LÄS MER