Sökning: "elevers delaktighet i matematikundervisningen"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden elevers delaktighet i matematikundervisningen.

  1. 6. Social delaktighet och specialpedagogiska insatser i ämnet matematik - ur elevers perspektiv

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helén Larsson; Malin Källman; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; social delaktighet; social interaktion; speciallärare; stödinsatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning I matematikundervisningen är både kommunikativa inslag och specialpedagogiska insatser betydelsefulla för eleverna. Syftet i den här studien var att få fördjupad kunskap om vilka erfarenheter elever i gymnasiet har av sin tid i grundskolan, åk 1- 9 samt gymnasiet vad gäller inkluderande undervisning i matematik. LÄS MER

  2. 7. Ordförståelse och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Olsson; [2022]
    Nyckelord :mathematics tasks; reading and word comprehension; begrepp; kontext; läsförståelse; matematiskt språk; ordförståelse;

    Sammanfattning : Problemområdet jag fokuserat på i detta examensarbete är elevernas bristande läs och ordförståelse inom matematiken. Denna problematik kan ses i den dagliga undervisningen i klassrummen och elevernas svårigheter med läs, begrepp oc hordförståelse inom matematiken kan försvåra elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  3. 8. Inkludering av elever i särskilda utbildningsbehov i matematik - Hur arbetar speciallärare för att bidra till inkludering?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Ahlstedt; Susanne Forsner; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Elever i SUM; Matematikundervisning; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie har varit att synliggöra hur speciallärare kan arbeta med och ge stöd till elever i Särskilt Utbildningsbehov i Matematik, elever i SUM, och hur arbetet verkar främjande för deras inkludering i matematikundervisningen. Studien har med hjälp av en kvalitativ webbenkät undersökt hur elva speciallärare med inriktning matematikutveckling beskriver att de bidrar till en inkluderande undervisning för SUM-elever på organisations-, grupp- ochindividnivå, samt vilka möjligheter och hinder, gällande detta, som de beskriver. LÄS MER

  4. 9. Lärares upplevelser om elevers erfarenheter av kooperativt lärande i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Gustafsson; Imene Lounes; [2021]
    Nyckelord :Cooperative learning; kooperativt lärande; kunskapsutveckling; inkludering; interaktioner; matematik; samarbete; sociokulturellt.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker lärares uppfattningar om kooperativt lärande i relation till elevers kunskapsutveckling, sociala färdigheter och inkluderingsmöjligheter i matematik. Det sociokulturella synsättet utgör den teoretiska utgångspunkten för denna studie. LÄS MER

  5. 10. Videoklipp i matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om hur matematiskavideoklipp kan användas och påverkar elevers motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Jon Larsson; Philip Andersson; [2021]
    Nyckelord :Matematiska videoklipp; motivation; matematikundervisning; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Den här studien är en systematisk litteraturstudie som syftar till att undersöka hur matematiska videoklipp  påverkar elevers motivation att lära sig matematik och hur de används i matematikundervisning. Vi använde oss av databasen UniSearch och med hjälp av våra bestämda urvalskriterier valdes relevanta artiklar till vår studie. LÄS MER