Sökning: "embodied knowledge"

Visar resultat 6 - 10 av 131 uppsatser innehållade orden embodied knowledge.

  1. 6. Soft skills and the Erasmus+ programme : A qualitative study of Swedish Erasmus+ students and their experiences of exchange studies

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gustaf Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Erasmus ; soft skills; higher education; exchange studies;

    Sammanfattning : Traditionally, higher education has put a lot of emphasis on cognitive ways of knowing. Although the focus on theoretical knowledge still remains, the labor market’s demand for social skills have increased rapidly over the past decades. LÄS MER

  2. 7. Förkroppsligad undervisning i det periodiska systemet : En undersökning av hur gymnasieelever upplever att ta till sig kunskap med rörelser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Truedsson; [2023]
    Nyckelord :förkroppsligat lärande; kemi; periodiska systemet; rörelseintegrerade arbetssätt; rollspel; drama.;

    Sammanfattning : Skolan ska trakta efter att alla elever får uppleva fysisk aktivitet under skoldagen, detta är en utmaning som alla lärare inom skolan måste förhålla sig till.  Denna studie är tänkt att bidra med kunskap om ett alternativt arbetssätt i kemi genom att undersöka hur eleverna upplever att arbeta förkroppsligat och hur de gestaltar sina kunskaper. LÄS MER

  3. 8. Archives For Black Trans Living, A Practice For Possibilities.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Levi Appleton; [2023]
    Nyckelord :affect; archives; because; Black feminism; capacious; care; embodiment; non-binary; praxis; trans.;

    Sammanfattning : This thesis investigates possibilities for developing an archiving praxis to help Black trans people live. Inspired by recent Black trans thinking and creativity, the research here centres conversations with five Experts working in a range of academic, artistic, and activist archiving practices. LÄS MER

  4. 9. Är vi inte i skolan för att lära oss? : En gymnasielärares reflektion kring kunskap, skönlitteratur och fronesis

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Lisa Ljungh Strömberg; [2023]
    Nyckelord :fronesis; skönlitteratur; den hermeneutiska dimensionen av fronesis; bildning; tolkning; uppmärksamhet; kunskap;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän vid Centrum för praktisk kunskap har jag undersökt min känsla av kluvenhet och frustration i mitt yrke som gymnasielärare i svenska. Dessa känslor gestaltas i två möten med elever, ett möte med en klass då jag presenterar ett nytt romanprojekt och ett med eleven Lilly som inte hinner med att lära sig i sin egen takt, utan tvingas ta bort kurser för att orka med. LÄS MER

  5. 10. Underhållning i första klass : En multimodal kritisk diskursanalys av representationer av kulturellt kapital i På spåret

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elvira Oberger; Alva Petersson; [2023]
    Nyckelord :cultural capital; television; På spåret; representation; multimodal critical discourse analysis; kulturellt kapital; television; På spåret; representation; multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The Swedish television game show series På spåret has aired since 1987. Participation in På spåret has been connected to prestige and status, where a display of knowledge is seen as admirable, but unsuccessful performances are stigmatized. This is a possible result of the television show’s representations of cultural capital. LÄS MER