Sökning: "empirisk studie specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden empirisk studie specialpedagogik.

  1. 1. Lika för alla eller rättvist för individen? : En studie om förskollärares syn på begreppen rättvisa, likvärdighet och likabehandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lina Skalleberg; Sanna Linde; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; förskola; förskolepedagog; förskollärare; individuella förutsättningar; lika villkor; likvärdighet; omsorgsetik; relationell pedagogik; relationellt materiellt perspektiv; rättvisa;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ empirisk undersökning där fem förskollärare tillfrågas kring sina synsätt på begreppen rättvisa, likvärdighet och likabehandling i förskolekontext, samt hur de upplever att barn som agerar utanför förskolans normer kan påverka deras möjligheter att ge stöd till resterande barngrupp. Studien rör sig inom forskningsområdena barndomssociologi, specialpedagogik och omsorgspedagogik. LÄS MER

  2. 2. REKTORERS UPPLEVELSER AV BESLUTSFATTANDE

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Juan Valladares; [2020-06-16]
    Nyckelord :rektor; pedagogiskt ledarskap; beslut; fenomenologi; upplevelser; livsvärld; essens; konstituenter;

    Sammanfattning : Syfte: Arbetets övergripande syfte är att utifrån en deskriptiv fenomenologisk forsknings-ansats beskriva hur rektorer på olika grundskolor upplever sitt beslutsfattande. Basen för studien kan också beskrivas med följande grundläggande frågeställningar är 1) Hur beskriver rektorer sina upplevelser av att fatta beslut? 2) Vilka innebörder karakteriserar upplevelsen av att fatta beslut i skolan? Teori: Den teoretiska grunden utgörs av Edmund Husserls klassiska fenomenologi. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogisk handledning via fjärrteknologi : En empirisk intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Simon Skog; [2020]
    Nyckelord :fjärrteknologi; handledningsteorier; pedagogisk digital kompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ny kunskap om specialpedagogers upplevelser av användandet av fjärrteknologi vid handledning. Ett vidare syfte var att få kunskap om huruvida fjärrteknologin påverkar de handledande samtalen och den specialpedagogiska verksamheten och i så fall på vilka sätt, samt vilken nivå av pedagogisk digital kompetens som fjärrteknologin kräver. LÄS MER

  4. 4. Skolorganisationens förutsättningar att möta lärares stress : En fenomenologisk studie om skolledares erfarenheter gällande lärares arbetsrelaterade stress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ulrika Wijkmark; Sara Köhlin; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; lärarstress; skolledning; deskriptiv fenomenologi; organisation; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Lärarnas stress har ökat de senaste decennierna och studier visar att lärarnas stress har betydelse och negativ påverkan på elevens välmående och studieresultat. Tidigare forskning visar att skolledare är de som har störst inverkan på lärares arbetsmiljö. LÄS MER

  5. 5. ”Man får göra så gott man kan”- en kvalitativ studie om hur förskollärare ser på specialpedagogik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Estelle Amundrud; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur de olika yrkeskategorierna på en och samma för-skola ser på specialpedagogik generellt samt hur specialpedagoger och förskollärare samarbetar kring barn i särskilda behov. Studien utgår ifrån ett relationellt-, punktuellt-, dilemma- samt sociokulturellt perspektiv. LÄS MER