Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Jämställdhet i svensk idrott: Möjligheter och hinder på organisationsnivå inomsvenska elitfotbollsföreningar
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Arbetet mot en ökad jämställdhet är en kontinuerlig strävan i såväl samhället som inomidrotten. Riksidrottsförbundets arbetar utifrån orden att arbetet för en jämställd idrott skaaldrig utelämnas, utan finnas med i alla processer, nivåer och beslut (Larsson & Linghede,2020). LÄS MER
2. Behöver ytterstaden bli innerstaden för att vara socialt hållbar? : En fallstudie av Husbys utemiljöer
Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Miljonprogramsområden karaktäriseras i många fall av en enformig bebyggelse, storabostadsgårdar, trafikseparering och mycket grönska. Dessa områden är i behov avupprustning, både invändigt men även i den offentliga miljön. Idag råder ett stadsmässigtideal inom stadsplanering. LÄS MER
3. Diffusion and Camera-Noise Modelling for Analysis of Single-Particle Tracking Movies
Master-uppsats, Lunds universitet/Beräkningsbiologi och biologisk fysik - Genomgår omorganisationSammanfattning : Interactions between T-cells and other body cells is an essential part of the immune system. It involves the binding between surface receptors of the two cells. Specifically, T-cell receptors (TCRs) bind onto pMHC (peptide-loaded major histocompatibility complex) molecules on the partnering cell surface. LÄS MER
4. Hur lekresponsiv undervisning påverkar elevers lärande i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Målet med detta SAG-arbete är att sammanställa forskning om hur elevers lärande påverkas av lekresponsiv undervisning. Matematikboken dominerar matematiklektionerna vilket leder till att arbetet ställer lekresponsiv undervisning emot läromedelsstyrd undervisning för att synliggöra skillnader i elevers lärande i matematik. LÄS MER
5. ”Det är inte direkt som att jag tänker att nu tar jag fram mina lässtrategier” : En intervjustudie om gymnasieelevers upplevelser av lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : En lässtrategi kan översiktligt beskrivas som en strategi goda läsare använder för att förstå en text. Det finns omfattande forskning om lässtrategiers effekt på läsförståelsen. Hur elever upplever lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning är inte undersökt i samma omfattning. LÄS MER