Sökning: "engelska muntligt"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden engelska muntligt.

  1. 1. Man ska plocka dem direkt! : Kommunikativa undervisningsmetoder i två lärares engelskundervisning i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Logrén; [2023]
    Nyckelord :Primary school years 4–6; English subject; communicative competence; teaching; Communicative Language Teaching; Sweden; Grundlärare årskurs 4–6; engelskämnet; kommunikativ kompetens; undervisning; Communicative Language Teaching; Sverige;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på huruvida undervisningsmetoder för att utveckla elevernas muntliga, kommunikativa förmågor skulle vara synliga vid observationer av två lärares engelskundervisning i årskurs 4. Syftet var även att genom intervjuer få kunskap om de undervisande lärarnas syn på att utveckla elevernas förmåga att muntligt kommunicera på engelska och om deras arbetssätt innehöll aktiviteter för att främja denna utveckling. LÄS MER

  2. 2. Elever som har svårt att tala inför grupp : En kvalitativ studie av elevers upplevelser av svårigheterna med att kommunicera muntligt inför grupp på engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Markus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :engelska; talängslan; grundskolan; redovisa; stress;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på elevers upplevelser av svårigheterna med att kommunicera muntligt inför grupp på engelska i skolmiljö. Vidare syftar studien till att ta reda på vad eleverna anser ligger bakom svårigheterna, samt vad deras erfarenheter är kring framgångsfaktorer för att motverka talängslan. LÄS MER

  3. 3. Att stötta och bedöma elever med talängslan : Lärares, speciallärares och specialpedagogers perspektiv och metodik kring bedömning av elever med talängslan i engelska på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ida Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; glossofobi; muntlig redovisning; bedömning; muntlig produktion; språkinlärning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, med utgång i lärarkognition, undersöka hur lärare och specialpedagoger ser på fenomenet talängslan vad det berör engelska på högstadiet. Forskare ser att talängslan stör andraspråksinlärning och elevers prestation. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare kan hjälpa elever att våga tala engelska : En studie om lärares syn på talängslans inverkan för elevers kommunikativa utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ann-Mari Sunna; [2022]
    Nyckelord :Foreign language anxiety FLA ; young language learners YLL ; willingness to communicate WTC ; Talängslan; unga språkelever; kommunikation;

    Sammanfattning : Att som elev delta muntligt i engelskundervisningen kan vara spännande för många elever men för en del elever uppstår talängslan. Talängslan innebär att man vid specifika situationer upplever ångest för att tala. LÄS MER

  5. 5. Den informella inlärningens roll i engelskundervisningen : Ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Jansson; Blerina Maliqi; [2022]
    Nyckelord :informell inlärning; engelska; undervisning; mellanstadiet; extramural engelska; lärare;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att kvalitativt undersöka lärares uppfattningar om informell inlärning i ämnet engelska. Syftet med studien är att undersöka hur mellanstadielärare uppfattar fenomenet informell inlärning i relation till sin undervisning i ämnet engelska, hur de tar vara på elevers informella inlärning samt hur informell inlärning av engelska kan implementeras i undervisningen. LÄS MER