Sökning: "examensarbete förskolan barnskötare"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden examensarbete förskolan barnskötare.

  1. 21. Barns inflytande under måltiderna, en studie om små barns inflytande och delaktighet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Onuma Panawong; Rania Kenaan; [2012]
    Nyckelord :delaktighet; demokrati; förskolan; inflytande; miljö; uppfostran;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om förskolebarns inflytande och delaktighet under måltiderna på två olika förskolor. Syftet är att undersöka vilka möjligheter till deltagande och inflytande barnen får i samband med de olika måltiderna. LÄS MER

  2. 22. Pedagogers syn på barns inflytande och delaktighet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Adisa Kurtic; Birgitta Ekbladh Hassel; [2012]
    Nyckelord :barn; inflytande; delaktighet; behov; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur pedagoger resonerar kring barns inflytande och delaktighet i förskolan, samt hur pedagoger arbetar med barns inflytande och delaktighet i förskolans vardag. Barns inflytande och delaktighet diskuteras allt mer i förskolans värld sedan läroplanen reviderades 2010. LÄS MER

  3. 23. Vad behövs för att vi ska fungera tillsammans?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Karlsson; Katarina Rosengren; [2010]
    Nyckelord :Förskola; Förskolepersonal; Föräldrasamverkan; Samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att vi ska få inblick i hur föräldrasamverkan fungerar på förskolan. Vi har fokuserat på vilka verktyg som förskolan använder sig av i samverkan med hemmet. LÄS MER

  4. 24. En jämförelse mellan två förskolors syn på fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hana Fetah; Josefine Ottosson; [2010]
    Nyckelord :fri lek; pedagoger;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser två förskolors syn på fri lek och pedagogernas deltagande i barnens fria lek på förskolan. I slutet av uppsatsen finns en del där vi jämför förskolornas likheter och skillnader kring empirin vi samlat in och tolkat. LÄS MER

  5. 25. Fria leken på förskolan : en kvalitativ studie av några pedagogers syn på den fria lekens betydelse för barns lärande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Sandra Olsson; [2010]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; pedagoger; barns lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om vad några pedagoger anser att den fria leken har för betydelse för barns lärande på förskolan. Litteratur, tidigare forskning och Läroplanen för förskolan, Lpfö98, förespråkar hur viktig den fria leken är och vad den har för betydelse för till exempel språkutvecklingen, bearbetning av upplevelser och för att lära sig socialt samspel. LÄS MER