Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Specialpedagogisk handledning och kvalificerade samtal som kompetensutvecklande verktyg : - en systematisk kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Janicke Hallkvist; [2021]
    Nyckelord :Handledning; kvalificerade samtal; specialpedagogisk handledning; specialpedagog; specialpedagogens yrkesroll; systematisk kunskapsöversikt;

    Sammanfattning : Detta examensarbete förväntas bidra med en systematisk kunskapsöversikt över vad tidigare forskning skriver fram kring föreställningar, förekomst och förutsättningar kring specialpedagogisk handledning och kvalificerade samtal som kompetensutvecklande verktyg. Valet av metod motiveras genom en mindre systematisk forskningsöversikt inom ramen av kursen ”Vetenskapsteori och forskningsmetod”  i specialpedagogprogrammet, vilken synliggör ett kunskapsglapp inom forskningsfältet. LÄS MER

  2. 2. "Vi måste tänka hela barn, inte delar av barn" : en studie av specialpedagogisk handledning i förändringsprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Lüddeckens; [2017]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder; Universal Design for Learning; Systemteori; komplexitetsteori; autismspektrumtillstånd; KASAM; specialpedagogik; handledning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka och kritiskt granska hur specialpedagogisk handledning används för att skapa en inkluderande skola för elever med Autsimspektrumtillstånd (Autism Spectrum Disorder - ASD).  Studien avser att särskilt undersöka hur fyra specialpedagoger arbetar med handledning som syftar till att bidra till att lärare utvecklar strategier/arbetssätt som skapar förutsättningar för lärande och delaktighet hos elever med ASD. LÄS MER

  3. 3. En resa i binas värld med Betty Biodlare : En handledning, en barnbok och ett konkret material för högläsning och samtal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emiilie Keijser; [2017]
    Nyckelord :barnbok; bin; boksamtal; högläsning; språkförståelse;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att skapa ett didaktiskt material i form av en barnbok med konkret material som kan stödja förskolläraren vid undervisningstillfällena högläsning och boksamtal. Innehållet som formgetts under arbetsprocessen är en barnbok, ett konkret material med tillhörande handledning som utprovats av en förskollärare och en barngrupp. LÄS MER

  4. 4. Matematikscreening – ett verktyg för skolutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Sofie Larsson; [2016]
    Nyckelord :formativ undervisning; inkludering; learning study; matematikdiagnoser; matematikscreening;

    Sammanfattning : Min studie kan bidra med att belysa vikten av att använda screening och diagnoser i matematik för att skapa en undervisning som möter alla elever. Att arbeta med att utveckla matematikundervisningen i skolan är högaktuellt då vi behöver vända den negativa trend som varit under de senaste åren. LÄS MER

  5. 5. ”Detta är inget nytt, nu har jag bara fått ord för det” -aktionsforskning kring lässtrategier i åk7

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lina Appelberg; Lena Jansson; [2015-11-28]
    Nyckelord :Aktionsforskning; reciprok undervisning; lässtrategier; läsförståelse; inkludering; utvecklingsstörning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att följa ett arbetslags arbete och genom handledning utveckla reciprok undervisning i inkluderande arbetsformer för att utveckla alla elevers läsförståelse, i synnerhet elever med utvecklingsstörning. Frågeställningar: 1. LÄS MER