Sökning: "examination method"

Visar resultat 6 - 10 av 1356 uppsatser innehållade orden examination method.

  1. 6. Att skapa livslång hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med hälsa i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elise Jansson Forsman; Lucas Jahjah; [2024]
    Nyckelord :Health; Practical Education; Assessment; Healthying; learning by doing; Hälsa; Praktisk undervisning; Bedömning; Hälsoförmåga; Upplevelsebaserad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa förmedlar och befäster praktisk kunskap hos elever med syfte att skapa livslång hälsa. Studiens frågeställningar: Hur arbetar gymnasielärarna praktiskt med hälsa i ämnet idrott och hälsa och hur bedöms de praktiska momenten i hälsa i ämnet idrott och hälsa? Teori och Metod Studien har en kvalitativ ansats, med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där intervjuguiden skapats utifrån teorin om learning by doing samt begreppet healthying. LÄS MER

  2. 7. Svårigheter med känslig historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Daniel Mocic; John Wretlind; [2024]
    Nyckelord :Sensitive history; Teaching history; Multicultural classrooms; Teaching; Techniques; Känslig historia; Mångkulturellt klassrum; Undervisning i känslig historia; Undervisning i historia Undervisning Lärarstil; Undervisning; Lärarstil;

    Sammanfattning : Abstract In our research, we sought to identify effective methodologies for teaching sensitive or challenginghistorical subjects within educational contexts. This endeavor was driven by our belief that a nuancedunderstanding of these pedagogical strategies is essential for enhancing future classroom interactions. LÄS MER

  3. 8. Virtual H&E Staining Using PLS Microscopy and Neural Networks

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH

    Författare :Sally Vizins; Hanna Råhnängen; [2024]
    Nyckelord :Deep learning; Virtual staining; Skin tissue; Hematoxylin Eosin; H E; Pathology; Carcinoma; Point light source illumination; Neural Networks; GANs; Generative adversarial networks; CNNs; Convolutional neural networks; Relativistic generative adversarial network; Unet; Digital microscopy; Attention-Unet; Dense-Unet; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Histopathological examination, crucial in diagnosing diseases such as cancer, traditionally relies on time- and resource-consuming, poorly standardized chemical staining for tissue visualization. This thesis presents a novel digital alternative using generative neural networks and a point light source (PLS) microscope to transform unstained skin tissue images into their stained counterparts. LÄS MER

  4. 9. Framtidens Gruvlavar: En Undersökning av Trä som Byggmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Victor Blom; Fabian Andersson; [2024]
    Nyckelord :gruvlave; Garpenberg; betong; stål; trä; gruvspel; uppfordringsverk;

    Sammanfattning : Dagens gruvdrift omfattar huvudsakligen två metoder för malmbrytning: dagbrott och underjordsbrytning. Vid dagbrott öppnas gruvan ovan jord, medan underjordsbrytning involverar utvinning under mark och transport till marknivån med hjälp av ett gruvspel. Den struktur som bär upp detta gruvspel över schaktet kallas gruvlave. LÄS MER

  5. 10. Cultural studies in multicultural classrooms: Implementing language and culture-reflexive approaches in language acquisition practice How can reflective approaches lead to the advancement of cultural studies in language education for immigrants?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kathrin Huemer; [2023-10-31]
    Nyckelord :sociolinguistics; cultural studies; culture- reflexivity; intercultural citizenship;

    Sammanfattning : Aim: This research aims to investigate how the concepts of culture-reflexivity, intercultural citizenship and translanguaging are understood and implemented by language teachers’ who teach cultural studies in multicultural classroom settings of immigrant language learners. This is done by engaging withtwo analytical foci: i) an in-depth examination of the establishment of language and culture-reflexive concepts and the development of intercultural citizenship for immigrant language learners and ii) language teachers’ perceptions of these concepts and their reflective thoughts about application in practice. LÄS MER