Sökning: "experiment naturkunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden experiment naturkunskap.
1. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER
2. Test and analysis of an atmospheric aerosol collection technique and school outreach within a REXUS project
Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)Sammanfattning : “Rocket deployed Atmospheric probes conducting Independent measurements in NorthernSweden” (RAIN) är ett projekt där teamet utvecklat och byggt ett experiment för provtagning av aerosolpartiklar i mellersta atmosfären. Experimentet skjuts upp med en sondraket ifrån Esrange i Kiruna i slutet av Mars 2012. LÄS MER
3. Det fria rummets baksida – En experimentell studie av hur elevens programtillhörighet påverkar lärarens bedömning.
C-uppsats,Sammanfattning : Med ett intresse som grundar sig i praktiska erfarenheter av att förutsättningarna för undervisning ochbetygsättning är mycket olika på yrkesinriktade respektive studieinriktade program i den svenskagymnasieskolan undersöker vi i detta examensarbete om lärarens vetskap om elevens identitet påverkarbedömningen av elevens kunskaper.Flera undersökningar visar att bedömningen i skolan inte är likvärdig, trots att likvärdigheten som hörnsten fören rättvis skola betonas av styrdokument och trots att dess vikt blir särskilt tydlig i bedömningssituationen därrättvisa betyg är ett krav. LÄS MER
4. Ett vetenskapsteoretiskt perspektiv på naturvetenskap i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Syftet med vår studie var att bedöma om det fanns någon skillnad mellan gymnasieelever årskurs 3 på naturvetenskaplig inriktning och samhällsvetenskaplig inriktning i medvetenhet om vetenskapsteoretiska begrepp och samband. För att få svar på detta har vi intervjuat 19 elever från vardera inriktning med frågor som rör det vetenskapsteoretiska perspektivet. LÄS MER
5. Uppfattningar om laborationens betydelse för utvecklandet av förståelsen i naturvetenskapliga ämnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Sammanfattning Laborationer i naturvetenskapliga ämnen är en naturlig del av undervisningen. Syftet med den här uppsatsen är att ta reda på om man tar bort en möjlighet till inlärning och förståelse för eleverna om laborationer inte används i undervisningen. LÄS MER