Sökning: "förändringar i musikbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden förändringar i musikbranschen.

  1. 1. Från MySpace till TikTok : Förändringar av sociala medier som ett kommunikationsverktyg för musiker och fans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Armin Music; [2024]
    Nyckelord :Hashtags; hermeneutic; marketing; music industry; music sociology; musicology; MySpace; TikTok; social media; Hashtags; hermeneutik; marknadsföring; musikbranschen; musiksociologi; musikvetenskap; MySpace; TikTok; sociala medier;

    Sammanfattning : Myspace var under många år den primära webbplatsen för att exempelvis skriva meddelanden till vänner, upptäcka ny musik samt dela med sig av den. Den mest populära föregångaren till dagens sociala medier som under många år uppmuntrade artister att använda webbplatsen för att nå ut till en bredare publik. LÄS MER

  2. 2. The digital transformation of the music industry through applications of blockchain technology

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Davide Sciaky; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Since its introduction in 2008, the blockchain technology has been hailed as the one that could revolutionise many different industries. The music industry underwent several changes in the last 20 years as a consequence of phenomena such as music piracy, digital music and music streaming. LÄS MER

  3. 3. Blockchain i musikbranschen : Kvalitativ undersökning om blockkedjeteknologi innebär nyavillkor för verksamheter och artister

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Gustav Fridheim; [2017]
    Nyckelord :blockchain; blockkedjeteknologi; musikbransch; styrningsproblematik; digitalisering; upphovsrätt;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att kartlägga vilka verksamheter och organisationer som använder eller kan tänkas använda blockkedjeteknologin i musikbranschen och jämföra deras affärsidéer mot teorin om delningsekonomi. Den tidigare forskningen uppmärksammar styrningsproblematiken, problematik med intäktströmmar och digitaliseringens möjligheter. LÄS MER

  4. 4. The Effect of Social Media on the Numbers of Streams of Unsigned Artists’ Music

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Björn Lundkvist; [2017]
    Nyckelord :Social media; unsigned music artists; music streaming; robust regression analysis; information visualization; Sociala medier; osignerade musikartister; musik-streaming; robust regressionsanalys; infromationsvisualisering;

    Sammanfattning : Social media has provided a way for music artists to reach many people with their music, without having to rely on record labels to perform marketing tasks. Most previous research within the area has focused on how already established music artists can use social media as part of their marketing strategies and how digital technologies have transformed the music industry. LÄS MER

  5. 5. Musikdistribution för oetablerade musikproducenter och artister. : En kvalitativ studie om musikpublicering inom streamingkulturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :David Lindell Farken; [2017]
    Nyckelord :Oetablerad; streaming; artist; musikproducent; digitalisering;

    Sammanfattning : Internet och de moderna digitala plattformarna har inneburit stora förändringar för musikbranschen. Det fysiska albumet säljer allt mindre samtidigt som den digitala distributionen bryter ny mark och visar upp sin potential för omvärlden. LÄS MER