Sökning: "förebygga svårigheter i skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden förebygga svårigheter i skolan.
21. Pedagogers upplevelser och arbete kring tillgängliga lärmiljöer : Faktorer som bidrar, med tillgänglighetsmodellen som analysverktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Grundtanken till att vi valt detta specifika ämnesområde, tillgängliga lärmiljöer, är att vi i vår kommande yrkesroll som specialpedagoger kommer arbeta med att förebygga hinder och problem för att eleverna ska känna trygghet i skolan. Dessa två delar är av stor betydelse i vårt uppdrag som specialpedagoger. LÄS MER
22. Lärares perspektiv på arbete med elever i matematiksvårigheter och speciallärarens roll i processen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få fördjupad kunskap om och förståelse av arbete kring elever i matematiksvårigheter, samt speciallärarens roll i problemlösningsprocessen. Det är en kvalitativ studie där speciallärare, specialpedagoger och klasslärare som alla arbetar med elever i matematiksvårigheter intervjuats. LÄS MER
23. "Det börjar ju jättetidigt..." : Speciallärare beskriver sitt arbete med att främja läs- och skrivutveckling.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa förståelsen av specialpedagogiskt arbete med att främja elevers läs- och skrivutveckling. För att lyckas bra i skolan och senare i livet är goda läs- och skrivfärdigheter en viktig och avgörande förutsättning. Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära barn dessa färdigheter. LÄS MER
24. Rum för lärande - en systematisk litteraturstudie om tillgänglig fysisk lärmiljö för elever med grav språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Wetterdal, M. (2017). Rum för lärande - en systematisk litteraturstudie om tillgänglig fysisk lärmiljö för elever med språkstörning. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER
25. Det viktiga, men svåra uppdraget. : Erfarna lärares upplevelser och uppfattningarav konflikter i skolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om erfarna lärares upplevelser och uppfattningar av konflikter elever emellan i grundskolans tidigare år. För att få svar på detta har en kvalitativ studie med intervju som insamlingsmetod genomförts. LÄS MER