Sökning: "förebygga svårigheter i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden förebygga svårigheter i skolan.

  1. 16. Hunden som pedagogisk resurs i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Lindhart Jörgensen; Anna Lundblad; [2020]
    Nyckelord :Grundskola; Hund i skolan; Lärande; Motivation; Pedagogisk resurs;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Jörgensen, Lindhart Louise & Lundblad, Anna (2020). Hunden som pedagogisk resurs i grundskolan. Specialpedagogprogrammet, Fakulteten för lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 17. De klarar sig själva.. - En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares arbete med högpresterande elever

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therése Åkesson; Jennifer Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Bred vägledning; Högpresterande elever; Resursfördelning; Social bakgrund; Studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Det finns en uppfattning om att högpresterande elever klarar sig själva i skolan då de uppnår målen utan svårigheter och detta kan, lite paradoxalt, leda till att högpresterande elever inte får det stöd och den vägledning som de är i behov av. Detta förhållande har väckt vår nyfikenhet gällande hur vägledarna ser på detta dilemma. LÄS MER

  3. 18. "Han får stora kraftfulla utbrott" -En innehållsanalys av pedagogisk bedömning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Bjurling; Petra Lilienström; [2019]
    Nyckelord :pedagogisk bedömning; pedagogisk utredning; innehållsanalys; skoldokument; värderande ord;

    Sammanfattning : Upprinnelsen till studien var en önskan och intention att belysa och öka förståelsen för ett av grundskolans ofta använda dokument, pedagogisk bedömning. Vår förhoppning är att studien ska kunna fungera som ett diskussionsunderlag i grundskolan. LÄS MER

  4. 19. Dyslexi : Hur kan en god läs- och skrivundervisning bedrivas så att fler elever med dyslexi upptäcks och får strategiska verktyg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linn Olovsson; [2018]
    Nyckelord :Diagnos; dyslexi; läs- och skrivstrategier; motivation och samhälle;

    Sammanfattning : Bakgrunden till uppkomsten av denna uppsats var på grund av tidigare forskning vilken visade att elever med dyslexi från grundskolan går vidare ut i samhället med otillräckliga strategier och liten motivation för läsning och skrivning. Elever går ut i ett samhälle där ett aktivt deltagande underlättas av goda kunskaper i skrift. LÄS MER

  5. 20. Förebyggande socialt arbete : Fullständiga betyg från grundskolan minskar risken förutanförskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Marie Bergquist; Anne Petrilä Ekholm; [2018]
    Nyckelord :latitude; special educator; special teacher; competence; adjustment; prevent; exclusion; Handlingsutrymme; specialpedagog; speciallärare; kompetens; anpassning; förebygga; utanförskap;

    Sammanfattning : Samhället utmanas idag av många svårlösta problem som bland annat hur vi ska klara vård och omsorg samt den arbetslöshet som gör det svårt för ungdomar att etablera sig på arbetsmarknaden. Ansvaret för insatser på välfärdsområdet vilar på landsting och kommuner. LÄS MER