Sökning: "förebygga svårigheter i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 44 uppsatser innehållade orden förebygga svårigheter i skolan.

  1. 6. Students’ and teachers’ experiences of distance teaching of mathematics in Swedish upper secondary schools

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :JOHANNES MEJREH; SUHEIB SALEH; [2022]
    Nyckelord :distance teaching; mathematics; upper secondary school; student learning.; Distansundervisning; matematik; gymnasieskolan; lärande;

    Sammanfattning : As technological advancements and improvements are made, the concepts of school digitalization and distance teaching become increasingly interesting and relevant. While distance teaching has existed for over a decade, it was not commonly practiced until the global pandemic 2020 where schools all around the world decided that teaching would be conducted remotely reduce the risk of spreading COVID-19. LÄS MER

  2. 7. Språkutveckling i skolor i socioeknomisk utsatta områden : Language Development in Schools in Socio-Economically ExposedAreas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Asmaa Ali; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolor i socioekonomiskt utsatta områden stöter på mång svårigheter gällande elevernas lärande och kunskapsutveckling. Det har länge lagt märke till att elevernas språkförmåga brister till skillnad från andra skolor som inte befinner sig i utsatta områden. LÄS MER

  3. 8. Övergången : Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Katarina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :samverkan; skolans språkliga krav; speciallärare; språklig sårbarhet; övergång;

    Sammanfattning : Nilsson, Katarina (2022), Övergången – Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. I studien beskriver några lärare och speciallärare på en f-6-skola sina uppfattningar av arbetet kring övergångar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  4. 9. Skolan som skyddsfaktor eller? : En kvalitativ studie om grundskolans preventiva arbete gällande våld i nära relation.

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Multanen; [2022]
    Nyckelord :Intimate partner violence; preventive work; primary school; qualitative; self-efficacy; relational competence.; Våld i nära relation; förebyggande arbete; grundskolan; kvalitativ; self-efficacy; relationskompetens;

    Sammanfattning : Inledning: Våld i nära relation är ett erkänt problem som finns världen över och som påverkar samhället samt folkhälsan negativt och det kan kopplas ihop med viktiga angelägna frågor som fattigdom, sjukdomsbörda och de globala målen för hållbar utveckling. Trots att det finns flertalet internationella och nationella handlingsplaner, strategier samt målsättningar kvarstår problemet. LÄS MER

  5. 10. Betydelsen av tillförlitligt kartläggningsmaterial : En studie om hur ett kartläggningsmaterial kan predicera resultaten på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk årskurs 3

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Lundgren; [2022]
    Nyckelord :The Simple View of Reading; LegiLexi; Nationella proven i svenska; kartläggningsmaterial; systematiskt arbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om kartläggningsmaterialet LegiLexi kan predicera resultaten på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk för elever i årskurs 3. I studien har sekundärdata för en elevgrupp på drygt 50 elever som genomfört kartläggningsmaterialet LegiLexi följts under treårstid. LÄS MER