Sökning: "förebygga svårigheter i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden förebygga svårigheter i skolan.

  1. 11. Hur mår nyanlända barn egentligen? : -  En kvalitativ studie om skolans hälsofrämjande arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ismael Henao Mejia; Las Kafey; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända barn; psykisk ohälsa; skolsvårigheter hos nyanlända barn;

    Sammanfattning : Tidigare fakta: Psykisk ohälsa hos nyanlända barn visas vara på grund av vad de genomgått under flykten till det nya landet eller på grund av svårigheter i det nya landet. Psykisk ohälsa hos nyanlända barn kan påverka deras studier, PTSD från upplevt trauma påverkar deras skolgång på så sätt att de får sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetssvårigheter. LÄS MER

  2. 12. Relationer, samsyn och trygghet : En studie i att främja skolnärvaro och förebygga skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Charlotte Dacke; Sara Lindberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är dilemmat att trots att skolan är så viktig då den ger värdefull kunskap och också en social tillhörighet, ökar andelen elever som hamnar i problematisk skolfrånvaro och följderna av detta kan få stora negativa konsekvenser för den enskilde individen. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vad några specialpedagoger och en kommuns samordnare för arbetet kring problematisk skolfrånvaro beskriver som centralt i arbetet med att främja närvaro och att identifiera och undanröja hinder i skolmiljön för att förebygga frånvaro. LÄS MER

  3. 13. Varför drama? : En studie om betydelsen av drama för elever i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Björnsson; Therese Lundberg; [2021]
    Nyckelord :drama; undervisning; lågstadiet; lärande; blyghet; konflikter; möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka och få mer kunskaper omlärare och dramapedagogers uppfattningar om dramats betydelse för elever i F-3.Genom semistrukturerade intervjuer med två lärare och en dramapedagog har datasamlats in för att kunna besvara vilken betydelse de anser att drama kan ha förinlärning av ämnesstoff, för att förebygga och lösa konflikter, för blyga ellerinåtvända elever samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med att arbeta meddrama i skolan. LÄS MER

  4. 14. Skolsköterska – en nyckelroll för elever med psykisk ohälsa

    Magister-uppsats,

    Författare :Caroline Dorell; Fredrika Varviharju; [2020-11-24]
    Nyckelord :Skolsköterska; erfarenhet; psykisk ohälsa; skolelever; personcentrerad vård; relation; begränsningar i arbetet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn är ett växande problem globalt. Forskning tyder på att skolan genom preventiva insatser har möjlighet att förebygga psykisk ohälsa hos elever. Genom regelbundna hälsosamtal och hälsoundersökningar är skolsköterskan i en position att kunna identifiera elever med psykisk ohälsa. LÄS MER

  5. 15. Strategier för att undvika misslyckanden : En essä om problemskapande elever i skolan från en fritidhemslärares perspektiv

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sebastian Carlsson; [2020]
    Nyckelord :School; leisure center; problematic behavior; cooperation; prevent; the low effective method.; Skola; fritidshem; problemskapande beteende; samverkan; lågaffektiv metod; förebygga.;

    Sammanfattning : This essay contains the methods that I as an educator can work with and what methods that affect students with problematic behavior in education. As well as the support that I receive from management and guardians. In my essay I will describe a working day for me in which I will discuss a boy with problematic behavior. LÄS MER