Sökning: "företag och aktivism"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden företag och aktivism.
1. Varumärkesaktivism - Positivt eller negativt för företag? : En fallstudie om hur varumärkesaktivism används i ett företag inom klädbranschen samt hur detta uppfattas av deras kunder
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Varumärkesaktivism är en strategi för marknadsföring som har blivit alltmer uppmärksammad på senare år. Det är en form av ställningstaganden där varumärken lyfter samhällsfrågor för att påverka konsumenterna genom marknadsföring som är skapad och upprätthållen av sociala och politiska värderingar. LÄS MER
2. The Role of Social Media in the Activism Measures of Nonprofit Organizations : An Empirical Study of Nonprofit Organizations
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Social media and its underlying technologies have created an advanced and sophisticated platform for digital activism. As a result, companies and organizations are undergoing a pivotal transition in how they reach and engage with users in a fast and efficient manner. LÄS MER
3. Avståndstagande från Black Friday
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Hållbarhetsfrågan är viktig för samhället, företag och individen, vilket leder till att en motreaktion till shoppingdagen Black Friday växer och allt fler företag tar ett avståndstagande från överkonsumtion. Därmed ämnade studien till att undersöka hur företags avståndstagande från Black Friday kopplas till hållbar marknadskommunikation, och hur dessa avståndstaganden påverkas av grafiska tecken. LÄS MER
4. Pinkwash : Konsten att kapitalisera på kamp
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för designSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker fenomenet Pinkwashing med utgångspunkt i Stockholm Pride 2018. I den här uppsatsen används begreppet Pinkwashing för att förklara en marknadsstrategi som innebär att man använder ”queervänlighet” för att verka mer framåtsträvande men ofta med syfte att nå större ekonomiskt resultat. LÄS MER
5. ”WATCH ME DO THIS” - En multimodal kritisk diskursanalys av svenska kroppsaktivisters innehåll och uttryck på det sociala mediet Instagram
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga och undersöka hur svenska kroppsaktivister uttrycker och gestaltar sin aktivism i det sociala mediet Instagram, utifrån ett kritiskt perspektiv. Teori: Multimodal kritisk diskursanalys, Socialsemiotik Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Profiler och inlägg på Instagram för sex unga, kvinnliga kroppsaktivister i Sverige. LÄS MER