Sökning: "företagsekonomi psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden företagsekonomi psykologi.

  1. 1. ÄR HEMMA BÄST?: : En kvalitativ studie om anställdas arbetsmotivation i övergången till distansarbete - med fokus på sociala yrken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Ilona Muzychuk; Oliver Strömberg; [2021]
    Nyckelord :distansarbete; motivation; arbetsmotivation; covid-19; psykologi; arbete på distans;

    Sammanfattning : Det rådande viruset covid-19 har orsakat radikala förändringar i samhället och för arbetsmarknaden. Detta har resulterat i att flera organisationer har varit tvungna att övergå till att arbeta på distans. LÄS MER

  2. 2. Nudges design utifrån ett psykologiskt perspektiv : En studie som fokuserar på användares känslor och tankar i relation till beteendeförändringen vid exponering för nudges

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Johanna Bernsgård; Sonia Lee; [2021]
    Nyckelord :Nudging; nudges; nudge; design; psykologi; känslor; tankar; beteende;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka nudges utifrån dess design och psykologiskaeffekter för att skapa en förståelse för hur marknadsföringsmetoden nudging som växeralltmer, påverkar användares känslor, tankar och beteenden i valsituationer. Forskningsfrågorna för studien var 1) Vilken roll har design inom nudging? 2) Vilken psykologisk påverkan har nudging på användarna? 3) Vilken psykologisk påverkan har design på användarna? Studien är baserad på en kombination av en kvantitativ och en kvalitativ ansats som  tillämpats på 161 respondenter respektive 4 informanter. LÄS MER

  3. 3. Neuromarketing och etik: när passerar man gränsen? : En kvalitativ studie om uppfattningar och etiska dilemman kring tillämpningen av neuromarketing och dess påverkan utifrån ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Josef Mannai; Nadezda Opacic; [2020]
    Nyckelord :Neuromarketing; Marketing ethics; Consumer ethics; Consumer behavior; Neuromarknadsföring; Marknadsföringsetik; Konsumentetik; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Neuromarketing is a new field of research, a mix between neuroscience, marketing, and psychology. With the help of brain research, neuromarketing has succeeded in identifying feelings and reactions which have benefited companies and helped them to construct efficient marketing strategies. LÄS MER

  4. 4. Sponsringens omvända psykologi

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Jesper Lindskoug; [2017]
    Nyckelord :Sponsring; imageöverföring; varumärkeskapital; attityd; idrottssupportrar;

    Sammanfattning : De ökade investeringarna inom sponsring och idrottsområdet har börjat betraktas som ett marknadsföringsverktyg för företag som vill arbeta med sina varumärken. Det har dock på senare tid framkommit studier som uppmärksammat att det finns två sidor av området och menar att sponsorer faktiskt kan utsätta sitt varumärke för risker i form av negativa attityder hos rivaliserande supporter och således omedvetet exkluderat en målgrupp på marknaden genom sin sponsring. LÄS MER

  5. 5. Konsensus - en fundamental osanning? : En studie om aktiemarknadspsykologins påverkan på aktieanalytiker som bidrar till konsensus samt problematiken som medföljer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Linnéa Möller; Niklas Gambe; [2017]
    Nyckelord :Consensus; Consensus estimates; stock analysts; behavioral finance; Konsensus; konsensusestimat; aktieanalytiker; aktiemarknadspsykologi;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att förklara olika händelser på den finansiella marknaden använder sig många forskare av aktiemarknadspsykologi med bakgrund i att aktörerna är människor. Konsensus är aktieanalytikers sammanställda estimat som ska motsvara marknadens aggregerade, fundamentala förväntningar. LÄS MER